معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سعید شبستری خیابانی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به ایجاد معاونت اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این اقدام، اقدام مبارکی است چرا که سلامت، فقط منحصر به سلامت جسمانی نیست و سلامت روحی و روانی را نیز در بر می گیرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به گزارش جامع دکتر صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد بیمای ایدز عنوان کرد: این مهم یک معضل و آسیب اجتماعی فراملی است. در برخی کشورهای این بیماری کنترل شده است ولی در کشورهای توسعه یافته ای که با مردم خود صادق نبوده و پنهان کاری کرده اند این بیمای در آستانه افزایش است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از داشتن نگرش سیاسی در درمان آسیب های اجتماعی عنوان کرد: تجربه ثابت کرده است که وقتی آمارهای مورد نیاز بخصوص در حوزه اجتماعی را به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته ایم، مردم هم پای کار آمده و برای کاهش مشکلات تلاش کرده اند.

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در ادامه سخنان خود از شناسایی بیش از 30 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی ها، تعداد واقعی مبتلایان به ایدز در کشور بیش از سه چهار برابر آمار اعلام شده است که بر این اساس، در حدود 70 درصد از مبتلایان به این بیماری خطرناک نمی دانند که مبتلا به ایدز هستند که نتیجه عدم آگاهی در این خصوص، پیشرفت روزافزون بیماری در کشور بوده است.

شبستری اضافه کرد: در سال های گذشته اصلی ترین عامل ابتلا به ایدز در کشور، اعتیاد تزریقی بود که در سال های گذشته آمار مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی از اعتیاد تزریقی پیشتر گرفته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از افزایش تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و ادامه داد: در سال های گذشته، تنها 15 درصد از تعداد مبتلایان به ایدز را زنان تشکیل می دادند که در حال حاضر به 38 الی 40 درصد رسیده است.

بر اساس گفته شبستری، بیشترین سن ابتلا به این بیماری در کشور مربوط به سنین 20 تا 35 سال است.

وی همچنین با اشاره به رابطه تنگاتنگ اعتیاد و ایدز در جامعه گفت: افزایش رغبت به سمت مواد مخدر صنعتی در بین اقشار مختلف و به ویژه جوانان از دیگر نگرانی های دولت است که برای کنترل این مورد نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

شبستری با بیان اینکه نباید واقعیت های جامعه را به دلایل سیاسی کتمان کنیم ادامه داد: به عنوان مثال از گفتن خطرات ایدز به جوانان نباید هراسی داشته باشیم. ما باید اطلاعات صحیحی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهیم نه اینکه این قشر در معرض خطر، اطلاعات ناصحیحی را از دوستان ناباب خود دریافت کنند.

این مقام مسئول در ادامه همچنین ابراز کرد: باید امکاناتی را در جامعه ایجاد کنیم که همه اقشار مختلف و در معرض آسیب بتوانند از سلامت جسمی و روحی و نوع بیماری خود در کمترین زمان ممکن آگاهی داشته باشند. مردم نیز باید بدانند که پزشکان و خادمان سلامت؛ بهترین دوست و امین آن ها هستند و نهایت تلاش خود را برای کمک به آنان به کار می گیرند.

وی در واکنش به اخبار منتشره در مورد افزایش بیماری دیابت در جامعه تصریح کرد: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است. یا اینکه میزان ابتلا به بیماری دیابت افزایش داشته و یا اینکه بر اساس اجرای طرح غربالگری اقشار مختلف مردم توسط وزارت بهداشت، میزان شناسایی بیماران افزایش پیدا کرده است که مورد دوم بیشتر صحیح به نظر می رسد.

وی از مدیران حاضر در جلسه خواست که در دهه فجر سالجاری، گزارش اقدامات دستگاه ها و سازمان های مختلف را به مردم ارائه دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: این طرح یکی از بهترین خدمات دولت برای مردم محسوب می شود ولی قطعا نقاط ضعفی دارد که با اتخاذ سیاست های مناسب در دولت رفع می شود.