استاندار یزد با اشاره به اینکه هدف اصلی نمایشگاه کتاب باید ترغیب مردم به کتاب‌خوانی باشد، گفت: تیم رسانه‌ای نمایشگاه کتاب یزد تشکیل شود.

به گزارش مرور نیوز، سیدمحمد میرمحمدی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان یزد که با موضوع برگزاری نمایشگاه کتاب یزد برگزار شد اظهار داشت: یکی از مسائلی که در ارتباط با مسائل فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، حساس شدن جامعه نسبت به این موضوعات است.

وی افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی مباحث فرهنگی از جمله نمایشگاه‌های کتاب، باید از چند وقت قبل از شروع به کار نمایشگاه اطلاع‌رسانی گسترده صورت گیرد که تمام جامعه علاوه بر اینکه نسبت به برگزار نمایشگاه آگاهی پیدا می‌کنند، به موضوع کتاب و مطالعه هم حساسیت به خرج دهند.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در زمینه کتاب و مطالعه باید به آن توجه شود، لزوم ترویج یک فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه است.

میرمحمدی اطلاع‌رسانی دقیق را یکی از راهکارهای ایجاد این فرهنگ‌سازی دانست و گفت: فلسفه ایجاد نمایشگاه‌ها، فروش کتاب نیست و فلسفه اصلی آن که انس بیشتر مردم با کتاب و کتاب‌خوانی است را باید بتوانیم در برنامه‌های پیش آهنگ معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه فضا باید به گونه‌ای باشد که در نمایشگاه‌های کتاب، بحث‌های چهره به چهره پیش آید و یک فضای خلاق و ابتکاری داشته باشیم، عنوان کرد: این فضا می‌تواند زمینه افزایش علاقه مردم نسبت به کتاب را فراهم کند.

استاندار یزد نیازسنجی حضور ناشران خارجی را یک ضرورت دانست و گفت: این که ناشر در نمایشگاه حضور داشته باشد و نتواند کتابی بفروشد، انگیزه برای حضور در سال‌های بعد را از وی می‌گیرد.

میرمحمدی هنر ایجاد انگیزه کتاب‌خوانی و نیاز به موضوعاتی که می‌تواند برای جوانان زندگی‌ساز باشد، را ارزشمند دانست و گفت: ایجاد چنین مسائلی در جامعه نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش دارد ولی لازم است که حتما در این عرصه حرکت لازم صورت پذیرد.

وی نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما را در زمینه اطلاع‌رسانی مهم دانست و گفت: لازم است که یک تیم رسانه‌ای تیترساز و مطلب‌ساز ویژه‌ای نمایشگاه ایجاد شود تا بتواند فضای جامعه را متحول کرده و افکار عمومی را روی نقش کتاب، کتاب‌خوانی، آثار ارزشمند این کار، مزایای آن و موارد مختلف دیگر متمرکز کند.

استاندار یزد با بیان اینکه حمایت‌های فکری برای بحث کتاب از حمایت‌های مالی و مادی بسیار مهم‌تر است، گفت: اگر بتوانیم در زمینه حمایت‌های فکری به خوبی تغذیه شویم، نیاز به حمایت‌های مالی رنگ می‌بازد.

میرمحمدی مشارکت عمومی را اصلی‌ترین مسئله‌ای دانست که در مباحث فرهنگی و اجتماعی باید داشته باشیم، گفت: نقشه راه توسعه فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اگر در محلات استان یزد شکل بگیرد، فضای بسیار آماده‌تری برای توسعه و ترویج کتاب‌خوانی به دست می‌آوریم.