رئیس شورای علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی از عدم رعایت معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌و سازهای جدید به ویژه در پروژه‌های ملی مانند مسکن مهر و سایت اداری انتقاد کرد.

به گزارش مرور نیوز، حسن هاشمی، ظهر امروز در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در خراسان جنوبی، کنگره معماری و شهرسازی را از مهمترین رویدادهای علمی و فرهنگی کشور دانست و به برگزاری سه دوره پیشین این کنگره اشاره کرد و اظهار داشت: سه دوره پیشین این کنگره به همت مرحوم دکتر باقر آیت الله‌زاده شیرازی و از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در بم برگزار شد.

وی به برگزاری چهارمین دوره کنگره معماری و شهرسازی اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر استانی متفاوت است چهارمین دوره کنگره به صورت استانی برگزار می‌شود.

رئیس شورای علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه با استفاده از تجربیات این کنگره می‌توان مشکلات حوزه معماری و شهرسازی را حل کنیم، تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی تازه تأسیس و در حال عبور از مرحله سنتی به مدرن است.

هاشمی با بیان اینکه بحران آشفتگی معماری در استان به ویژه بیرجند به وضوح یافت می‌شود، اعلام کرد: کشور ایران دارای قدمتی هزار ساله در حوزه معماری است.

وی به معماری اسلامی در دوره قاجار اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه در این دوره دچار از خود بیگانگی شدند و برای اینکه هویت از دست رفته خود را جبران کنند به تقلیدهای کورکورانه پرداختند.

رئیس شورای علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تقلیدهای بی‌اساس سبب بحران هویتی و آشفتگی شد، تصریح کرد: بعضی از محققان دوره قاجار را به شیوه تهرانی نامگذاری کرده‌اند.

هاشمی به معماری کارت پستالی نیز اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در عصر کنونی با چنین معماری مواجه شده‌ایم لذا در این معماری با رؤیت کارت پستال‌های غربی در صدد اجرای آن در کشور هستند.

وی همچنین به معماری اسلامی در دوره پهلوی اشاره کرد و توضیح داد: در دوره پهلوی به ویژه پهلوی اول تلاش کردند که هویت از دست رفته را بازگردانند لذا از معماران خارجی دعوت کردند که یک معماری را عرضه کنند.

رئیس شورای علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی با انتقاد از اینکه در دوران پهلوی شتاب زده عمل کردند، اعلام کرد: بسیاری از کشورها همانند ژاپن توانستند از این مرحله عبور کنند و سبک معماری منطقه خود را حفظ کنند.

هاشمی با بیان اینکه متأسفانه کشور ایران فاقد یک معماری اصیل است، تبیین کرد: در دو دهه اخیر تلاش شده است که هویت معماری اصیل خود را به دست آوریم که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی همچنین از عدم رعایت معماری اصیل ایرانی در ساخت‌و سازهای جدید به ویژه در پروژه‌های ملی مانند مسکن مهر و سایت اداری انتقاد کرد و ادامه داد: ساخت آشپزخانه اپن با فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی ندارد لذا باید در ساخت‌و سازها به معماری ایرانی توجه کنیم که متأسفانه این امر نادیده گرفته شده است.