رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان گفت: شبکه‌ای از دلالان بازار همدان را کنترل کرده و درباره میزان و قیمت کالاها تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، آرش طاووسی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر اساس فصل سوم قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تشکیل شد اظهار داشت: هیئت مدیره انجمن حمایت در این مدت تلاش کرد تا به جایگاه واقعی و قانونی خود دست پیدا کند ولی وقتی انجمن بودجه‌ای ندارد انتظار انجام چه کاری از آن می‌رود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود نمایندگان مجلس اقدام کرده و انجمن را در رسیدن به جایگاه واقعی خود کمک کنند افزود: احقاق حقوق مصرف کننده در مورد کیفیت، کمیت، قیمت، محیط زیست، بهداشت و ایمنی از جمله وظایفی است که بر عهده این انجمن قرار گرفته است.

طاووسی با اشاره به اینکه نماینده انجمن در مدت یک سال و نیم که از تشکیل آن می‌‌گذرد در کمیته‌های مختلف حضور داشته است گفت: نماینده انجمن در کمیته‌های نرخ‌گذاری حاضر شده و کالا و خدمات اولویت‌دار را برای قیمت‌‌گذاری منطقی و معقول به نفع دو طرف بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه اجازه حضور به انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده در کمیته‌های مربوط به تنظیم بازار داده نشده است عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و مشکلاتی همچون قیمت مرغ، گوشت قرمز و میوه حتما لازم است تا انجمن در کمیته‌های تنظیم بازار حضور پیدا کند و در این زمینه به عنوان زبان مردم سخن مردم را منتقل کند.

مشکلات عدیده مردم در زمینه پارکینگ

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان همدان بیان کرد: یکی از موارد جدی در زمینه نظارت بحث پارکینگ‌ها بود که به عنوان یک مسئله بزرگی است که مردم هر روزه با آن روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات پارکینگ توسط اماکنی همچون شهرداری، اماکن گردشگری و بیمارستان‌ها عنوان کرد: پارک‌های حاشیه‌ای مربوط به شهرداری‌هاست که پیگیری‌های مستمر انجمن برای ساماندهی آنها سبب شد تا شهرداری متعهد شود این پارک‌ها را تا 22 بهمن امسال مکانیزه کند.

طاووسی بیان کرد: شهرداری همدان مکانیزه کردن پارک‌های حاشیه‌ای را تعهد کرده و انجمن پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد اما اگر اتفاق نیفتد از طریق ابزار قانونی انجمن موضوع پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه نکته جالب این است که در جلسات تصمیم‌گیری برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دعوت نشده است گفت: این موضوع توسط انجمن مطرح شد ولی از انجمن برای این موضوع دعوت نشده بود.

هیچ بیمارستانی اجازه دریافت وجه بابت پارکینگ ندارد

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان تاکید کرد: هیچ بیمارستانی اجازه دریافت وجه بابت پارکینگ ندارد و هیچ مرجعی هم مجوز اینکه برای پارکینگ‌ها نرخنامه ابلاغ کند را ندارد.

وی عنوان کرد: بیشتر مسئولان استان در این زمینه هم نظر هستند که باید پارکینگ‌ها رایگان باشد که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مسئول بیمارستان‌ها در این زمینه همکاری کرده و پارکینگ بیمارستان‌ها را رایگان کند.

طاووسی با اشاره به اینکه گرفتن هزینه پارکینگ از مراجعان بیمارستان اجحاف در حق مردم است، گفت: مدیریت بیمارستان باید به فکر ایجاد منابع مالی باشد ولی این منابع نباید از جیب مردم و به ناحق باشد.

وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان اولویت درآمدزایی شهر همدان در نظر گرفته شده است و کیفیت و کمیت خدمات نیز باید در شان گردشگر و شهر همدان باشد، گفت: متاسفانه نرخ پارکینگ در مراکز گردشگری نیز عادلانه نبوده و مدیرکل میراث فرهنگی همدان در این زمینه رویکرد مناسبی داشته است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان عنوان کرد: متاسفانه در حوزه پارکینگ‌ها با تعدد مراجع نرخ‌گذاری مواجه هستیم که متاسفانه زمینه را برای ناعدالتی فراهم می‌کند ولی پیشنهاداتی از سوی انجمن به نهادهای متولی ارائه شده تا وحدتی در این زمینه شکل بگیرد و از نرخ‌گذاری‌های متعدد جلوگیری شود.

مصاحبه کردن مدیران قیمت گوشت را کاهش نمی‌دهد

طاووسی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در همدان نیز عنوان کرد: جلسات گسترده‌ای در رابطه با این موضوع برگزار شده است ولی انجمن انتظار دارد تصمیم‌گیری‌ها معطوف به جلسه نشده و عملیاتی شود.

وی با اعلام اینکه باید تصمیمات کاربردی و قابل اجرا بوده و با آسیب شناسی در این زمینه تصمیم درستی گرفته شود، اظهار داشت: پس از دو ماه افزایش قیمت گوشت قرمز هنوز اتفاقی نیفتاده است و برخی نهادها صرفا به مصاحبه کردن با رسانه‌ها اکتفا کرده‌اند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با بیان اینکه با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال باید این دغدغه برطرف شود، گفت: اگر متولیان امر بازار گوشت قرمز را مدیریت کنند می‌توانند در زمینه کنترل بازار شب عید موفق عمل کنند.

قیمت مرغ گرم اواخر سال افزایش می‌یابد

وی از افزایش قیمت مرغ در اواخر امسال خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یک روزه و کاهش جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ گرم در ایام پایانی سال افزایش یابد که انتظار می‌رود مسئولان با تصمیم‌گیری مناسب این مشکلات را مدیریت کنند.

طاووسی درباره میوه شب عید نیز گفت: با توجه به سرمازدگی در شمال کشور پرتقال مرغوب کمتر در بازار موجود است و بیشتر از سمت جنوب پرتقال تامین می‌شود، قراردادی برای شهر همدان منعقد و سیب خریداری شده است ولی هنوز اطلاعی درباره خرید پرتقال وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است وارداتی انجام شود باید تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد، گفت: اگر مدیران بر این باورند که میوه‌های موجود در سطح کشور نیازها را کفاف می‌کند اشتباه بوده و مشخص است که در تامین مشکلات ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان درباره قیمت‌گذاری میوه تنظیم بازاری نیز گفت: قیمت میوه تنظیم بازار در شهر همدان سال‌های گذشته بالاتر از استان‌های همجوار بوده است که انتظار می‌رود قیمت‌ها در شهر همدان با شهرهای مجاور متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه میوه‌های تنظیم بازار باید در محل‌هایی که تعیین می‌شود توزیع شده و به دست مردم برسد، عنوان کرد: اینکه میوه از مراکز توزیع خارج شده و در بازار فروخته شود خلاف قانون است و نهادهای متولی همچون سازمان صنعت و معدن باید ورود جدی داشته باشد.

طاووسی با بیان اینکه واسطه‌های قدرتمند در بازار جولان می‌دهند، تصریح کرد: دلالان و واسطه‌ها به قدری تنگاتنگ و هماهنگ عمل می‌کنند که به شبکه منسجمی تبدیل شده و تاثیرگذاری بالایی در مقدار و قیمت کالا دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید فکری در این زمینه صورت گیرد، عنوان کرد: وجود واسطه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است ولی باید سازماندهی شوند تا فعالیت آنها در چارچوب قانون باشد نه اینکه در چارچوب خود اقداماتی را انجام دهند.

اجحاف مخابرات به مردم

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینترنت به عنوان ابزاری است که فراگیر شده و مورد استفاده اقشار مختلف مردم و جمعیت کثیری از کشور بوده که ارائه خدمات اینترنت توسط مخابرات مورد اعتراض مردم است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب حق مصرف‌کننده بوده و هیچ کس نمی‌تواند مردم را مجبور کند، تصریح کرد: روابط عمومی مخابرات توجیهاتی درباره محدود کردن استفاده از اینترنت شرکت‌های بخش خصوصی مبنی بر سرمایه‌گذاری مخابرات در زیرساخت‌های ارتباطات دارد ولی باید به آنها اعلام کرد مخابرات هیچ سرمایه‌گذاری و هزینه رایگانی برای مردم نکرده و هزینه تمامی این زیرساخت‌ها در قالب آبونمان از مردم گرفته شده است.

طاووسی با بیان اینکه مردم سرویس رایگانی از شرکت مخابرات دریافت نکرده‌اند که برای آنها محدودیت ایجاد شود، تصریح کرد: مردم حق انتخاب دارند تا از اینترنت مورد نظر خود استفاده کنند و نباید در این زمینه محدودیت ایجاد شود.