استاندار کردستان گفت: در دهه فجر امسال 846 میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح می‌شود که البته این بجز پروژه‌های بزرگی است که برای بعد از دهه فجر گذاشته‌ایم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالمحمد زاهدی ظهر امروز در جلسه ستاد رفع موانع تولید شهرستان قروه که با حضور نماینده مجلس در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در اینکه استان کردستان سرانه درآمدی پایین دارد و مشکلات جدی در زمینه اشتغال و تولید در آن وجود دارد، انکاری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در کردستان واحدهای ضعیفی هستند، تصریح کرد: در کشور ما استان‌های توسعه یافته‌ای وجود دارد که مناطقی در آنها اصلا توسعه نیافته و شرایطی مانند استان‌های کمترتوسعه یافته را دارند.

به گفته زاهدی، نباید به اینکه استان‌ها و نقاط توسعه‌نیافته زیادی وجود دارد بسنده و فکر توسعه نباشیم لذا استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه و ارتقای استان باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان ظرفیت‌های بالقوه زیادی دارد، خاطرنشان کرد: البته به هر دلیلی این ظرفیت‌ها استفاده نشده و همچنان عقب مانده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی دولت امکان سرمایه‌گذاری به صورت 100 درصدی را ندارد البته برخی از شرکت‌های دولتی را داریم که به بحث سرمایه‌گذاری در استان ورود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی و هم به دلیل اینکه مصلحت نیست، دولت قصد تصدی‌گری در این حوزه را ندارد، گفت: همه مسوولان باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان فراهم کنند.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد نمی‌توانیم امیدی به داشتن وضعیت بهتر در استان داشته باشیم.

زاهدی با بیان اینکه مشکل ما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی حل می‌شود، افزود: باید تمام توان خود را برای حمایت و جذب سرمایه‌گذار بکار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین سیاست من در این استان پاک کردن فضای منفی بود که نسبت به کردستان در سطح کشور وجود داشت.

استاندار کردستان با بیان اینکه زدودن تفکر منفی نسبت به امنیت در این استان را به عنوان یک سیاست مهم در دستور کار قرار داده و دنبال کردم، اظهار کرد: برای حذف این دیدگاه منفی، همایش‌های کشوری را برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف از برگزاری این همایش‌ها و برنامه‌ها نشان دادن امنیت پایدار در این استان به مهمانان و انتقال آن از طریق آنها به سایر مردم کشور بود.

زاهدی با بیان اینکه ظرفیت استان کردستان در کشور اصلا شناخته شده نبود، اضافه کرد: در مورد ظرفیت‌های استان وقتی در برخی وزارتخانه‌ها صحبت می‌کردیم تعجب می‌کردند.

وی گفت: کردستان ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی دارد که در کشور متاسفانه ناشناخته مانده است.

وی گفت: الان این فضای اعتماد به استان وجود دارد و شناساندن ظرفیت‌های استان را به کشور به صورت جدی دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتراض را به خروج آب از استان داشته‌ام، گفت: 2 هزار و 900 هکتار برای تبدیل اراضی دیم به آبی پیش‌بینی شده بود که به 16 هزار هکتار افزایش دادیم البته به این هم قانع نیستیم و باید به 60 هزار هکتار برسد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: قطعا آب سد آزاد و ژاوه به سد قوچم می‌رسد اما زمان دقیق انتقال مشخص نیست.

زاهدی با بیان اینکه تخصیص عادلانه آب خواسته اصلی ما است و چیزی بیشتر از این نمی‌خواهیم، گفت: وقتی اینجا می‌توانیم گندم تولید کنیم هیچ توجهی ندارد آب را برای تولید گندم با تحمیل هزینه به جای دیگری انتقال داد.

وی خام‌فروشی در معادن را از اصلی‌ترین مشکلات در استان نام برد و افزود: استان کردستان به لحاظ زیرساخت‌ها اقتصادی بسیار وضعیت ضعیفی دارد و بدترین وضعیت را از نظر حمل نقل در کشور داریم.

زاهدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در استان انجام شده و در دهه فجر امسال نیز 846 میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح می‌شود که البته این بجز پروژه‌های بزرگی است که برای بعد از دهه فجر گذاشته‌ایم.