گل مالی و چهل منبر دو رسم دیرینه مردم لرستان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است که هر ساله باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، امام حسین (ع) با ایستادگی در برابر جبر و بردگی و با لشکر کوچک اما پیروزش در برابر یزید ایستادگی کردند و با اینکه به مقام پر فیض شهادت رسیدند، اما در حقیقت پیروز میدان بودند و عدالت انسانی را بار دیگر رقم زدند.

طبق روایات و سخنان آن حضرت اهداف امام در قیام علیه باطل امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح دین پیامبر(ص)، عمل به سیره پیامبر و حضرت علی (ع) و سرانجام قیام در برابر فساد و تباهی بوده است.

بستر تاریخی و تحلیل آن و همچنین اهداف قیام از زبان امام و رویارویی اهداف عالی نهضت عاشورا در کلمات این امام و گزارش‌های تاریخی بیان شده و مشهود است.

امام حسین (ع) هزار و 400 سال پیش قبل از امروز برای آزادی ما جان خود را فدا کردند و آزادی، حق، کرامت و عدالت و سربلند کردن اسلام و مسلمین از جمله مواردی بود که باعث ماندگاری این واقعه تاریخی شد.

عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران ایشان در ماه محرم در استان‌های کشور متفاوت است.

بیشترین تنوع عزاداری در استان لرستان و به ویژه شهر خرم‌آباد صورت می‌گیرد که امام جمعه شهر خرم‌آباد آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در این باره در خطبه نماز جمعه این هفته گفت: عزاداری سنتی مردم در لرستان در سال گذشته یکی از عزاداری‌های برتر در کشور شناخته شده که این نشان از ایمان، اخلاص و ولایت‌مداری مردم این شهر دارد.

از جمله آیین سنتی و عزاداری مختص به شهر خرم‌آباد می‌توان به آیین گل مالی و برگزاری مراسم چهل منبر اشاره کرد.

*گل مالی و عزاداری دیدنی مردم لرستان

گل مالی آیینی است که در عزاداری و سوگ عزیزان از دست رفته و همچنین عزاداری‌های مذهبی در شهر خرم‌آباد انجام می‌شود.

البته گفتنی است، این مراسم در عزاداری‌های شهرهای دیگری همچون کرمانشاه و ایلام هم برگزار می‌شود.

این مراسم که دارای چند مرحله است در قدم نخست در روز هفتم محرم که به "تراش عباس" مرسوم است و به نوعی مقدمه برگزاری ایین گل مالی بوده، عزاداران بعد از استحمام و اصلاح سر و صورت و انجام نظافت کامل لباس پاکیزه به تن می‌کنند و این روز را "تراش عباس" می‌نامند.

بعد از برگزاری تراش عباس، عده‌ای برای برافروختن آتش برای صبح عاشورا به جمع‌آوری هیزم در سطح شهر مشغول شده تا در صورت اینکه هوا سرد بود، عزاداران از سرما حفظ شوند.

بعد از جمع‌آوری هیزم در جلوی خیمه‌ها و جایگاه‌های عزاداری خاک نرم به نام گل باغچه (گل رس) مهیا کرده و در حوض‌های بزرگ و کوچک که با آجر درست می‌کنند، این خاک را با گلاب مخلوط و خودرا در آن می‌غلتانند و در اطراف آتش جمع شده و بعد از اینکه خشک شدند به عزاداری می‌پردازند.

چند بیت نوحه لری

   آسمون بی آساره زینب بی حونمو

ائی فلک وا تیغ خنجر می زنه وه جونمو

کربلا تش وه دله سی حلق علی اصغرش

می زنه وا سر  و سینه کو گُلیاکه پرپرش؟

شیعیو امشو گلاره آسمو بی دلگرو

ظلمه کهه بِفتَه علی اصغر وه دس کافِرو

تا قیامت چش شیعه پر ده بارون خدا

تش بی دی زنسه ده مین دل شاه و گدا

بیرق وردار  ابوالفضل برارم    ساقی یو تشنه او دشمه شکارم

یدف هنی اومامه ریته بینم    و مه سیی بکو تو شیر دلیرم

*چهل منبر آیین منحصر به فرد معنوی

یکی دیگر از آیین‌هایی که عزاداران عاشورا در این استان انجام می‌دهند، مراسم چهل منبر است.

طبق تحقیقات انجام شده، این مراسم به عنوان یک اثر معنوی در فهرست ملی کشور ثبت شده است و این مراسم علاوه بر شهر خرم‌آباد در گرگان و لاهیجان هم صورت می‌گیرد.

طبق مطالعات انجام شده، اساس چهل منبر در لرستان و بیشتر خرم‌آباد قبلا وجود نداشته است و این آیین را بروجردی‌ها به شهر خرم آباد آورده‌اند.

منطقه باغ دختران و کوچه ارزاق مرکز اصلی انجام این مراسم است و جالب است، بدانید اکثر ساکنان این مناطق بروجردی هستند، گرچه در سال‌های اخیر این مراسم در اطراف امامزاده زیدابن علی (ع)هم صورت می‌گیرد.

این مراسم در شهر خرم‌آباد بیشتر مختص به زنان بوده و آنها با پوشاندن سر و صورت خود و ذکر بر لب به روشن کردن شمع در سینی‌هایی که ساکنان این محله‌ها درب خانه خود می‌گذارند و به یاد کشتگان کربلا عزاداری و از امام حسین (ع)طلب حاجت می‌کنند.

عزاداری‌های ماه محرم در شهر خرم‌آباد هر سال بهتر از سال پیش برگزار می‌شود.

به گفته امام جمعه شهر خرم‌آباد، مبلغان و روحانیون باید در این ایام تفکر انقلاب عاشورایی را برای مردم تبیین کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان برای بهتر شدن عزاداری‌ها در ماه محرم تاکید کرد: از هیأت‌های برگزاری مراسم عزاداری درخواست می‌کنم که با کمک روحانیون اهداف امام حسین (ع) و امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم در عزاداری‌ها بیان کنند، چرا که انجام این عمل در زنده نگه داشتن اسلام و فرهنگ عاشورا بسیار کمک می‌کند.

آیت‌الله سید احمد میرعمادی اضافه کرد: در شرایطی که کشور ما برای سایر کشورها الگو شده همه مردم کشور و مردم شهر خرم‌آباد باید با ادامه راه امام و مبارزه با باطل و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا به بهترین شکل ممکن الگو بمانند.