از صبح امروز مردم شهر اهواز طوفان، خاک شدید و در لحظاتی نیز بارش باران را شاهد بودند، به‌طوری‌که هم‌اکنون آسمان این شهر شکلاتی‌رنگ شده است.

به گزارش مرور نیوز، گردوغبار برای مهمانی در اهواز دیگر نیاز به کسب اجازه از صاحب‌خانه را ندارد و بدون رخصت گرفتن وارد گود می‌شود. امروز جمعه اهوازی‌ها به خاطر یک مهمان ناخوانده همیشگی مجبور به حبس نفس‌ها در سینه شدند و از پنجره خانه‌هایشان شاهد آسمانی قهوه‌ای بودند .

از صبح جمعه هوایی شکلاتی‌رنگ در اهواز حاکم شده و جنگ باد، باران و خاک در این شهر به راه افتاده است. باد با تمام توانش باعث وقوع طوفانی با سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت شد و باران نیز ساعاتی بارید اما این خاک است که پیروز میدان شده و همچنان نسیمش در خنکای هوای زمستانی اهواز می‌وزد .

روزی جنگ، یک روز دیگر سیل، حوادث مختلف، آمار بالای بیماران تنفسی، آلودگی‌های صنعتی، زنگ خطر سونامی سرطان همه باعث شده تا فکر کنیم ناقوس مرگ یک زندگی بی‌دغدغه در این شهر خیلی وقت است که به صدا درآمده و برای همین در نظرسنجی‌ها بالای ۸۹ درصد مردم این شهر راغب به ترک و مهاجرت از شهر پل‌های ایران هستند .

 

پیش بینی های هواشناسی
کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اظهار کرد: صبح امروز مردم شهر اهواز شاهد طوفانی با سرعت 60 کیلومتر در ساعت بوده و شعاع دید آنها نیز تا 50 متر کاهش پیدا کرد. بخشی از گرد و غبار شهر اهواز تا اواخر امشب وجود دارد.

بهادری افزود: این گرد و غبار ناشی از فعال شدن کانون های داخلی است و فقط شهرهای اهواز و دشت آزادگان شاهد بروز گرد و غبار با حد متوسط و بالا بودند. البته در این میان غلظت گرد و غبار در اهواز بیشتر بود.

وی تصریح کرد: شهرهایی مثل آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز شاهد گرد و غبار بسیار کمی بودند. در مقابل مردم شهرهای شمالی استان خوزستان از جمله گتوند، شوش، ایذه و لالی شاهد بارش باران بوده اند.

بهادری بیان کرد: اگر کانون های گرد و غبار در کشورهای عراق و عربستان فعال نشوند دیگر گرد و غباری در استان نخواهیم داشت و هم اکنون در حال بررسی برای پیش بینی فعال شدن یا نشدن این کانون ها هستیم.

 

قطعی برق در مناطق مختلف اهواز
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز اظهار کرد: بر اثر طوفان شدید حادث شده در اهواز تاکنون 15 خط قطع شده که به خاطر بریدگی سیم های برق در این خطوط قطع برق داشته ایم.

شکرخدایی ادامه داد: معمولاً هنگام وزش بادهای شدید و وقوع طوفان غالبا در مسیر خطوطی که درخت وجود داشته باشد باعث سیم بریدگی و قطعی برق می شود.

وی یادآور شد: دو ایستگاه زرگان و پردیس در اثر طوفان وزش باد دچار اشکال شده اند. در مجموع از 390 خط تامین برق اهواز تعداد 30 خط دچار اشکال شده اند.

شکرخدایی عنوان کرد: 14 خط از این بین مربوط به ایستگاه زرگان و پردیس است و مابقی نیز بر اثر برخورد با درختان دچار سیم بریدگی و فیوزسوزی شده اند. تمامی تیم های عملیاتی در حال تلاش برای وصل شدن هرچه سریعتر برق مردم اهواز هستند.

بنابراین گزارش مردم اهواز امروز باید بی خیال بیرون رفتن شوند، برق را هم که طوفان از آنها گرفته و کلا باید به دیوارها زل بزنند و با خود بگویند «هوای پاک سیری چند»؛ آنها هر بار با این گرد و غبارها باید حسرت یک هوای پاک را بخورند.

نه اینکه تنها گرد و غبار باعث آلودگی هوای این شهر باشد نه مردم در این شهر هر روز قصه تازه ای دارند؛ یک روز خاک، یک روز طوفان، یک روز کونوکارپوس، روزی فلزهای نفتی، روزی سوزاندن مزارع نیشکر، روزی الکل سازی رازی، روزی آتش سوزی در سایت دفع زباله سفیره و هر روز یادآور یک قصه برای انبوه غصه های هوای اهواز است.