مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌شمالی گفت: با توجه به بارش برف و برودت هوا، گاز مجتمع پتروشیمی استان و همچنین سوخت کارخانه سیمان و کارخانه قند نیز قطع شده است، بنابراین مردم در مصرف گار صرفه جویی کنند.

حسن میربلوکی با بیان اینکه هم اکنون 260 هزار متر مکعب گاز به پتروشیمی خراسان فقط به منظور گرمایش محیط گاز داده شده اما روند تولید متوقف است، افزود: امیدواریم با گذشت 48 ساعت آینده و لغو محدودیت موجود، تولید در این مجتمع از سرگرفته شود. در حال حاضر سوخت کارخانه سیمان و کارخانه قند نیز در استان قطع شده است.

وی با اشاره به مصرف پنج میلیون و 200 هزار متر مکعب گاز طی 24 ساعت گذشته در بخش خانگی و تجاری، گفت: در این مدت صنایع استان نیز یک میلیون و 645 هزار متر مکعب انرژی مصرف کرده‌اند.

میربلوکی با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف گاز، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی امروز و فردا 16 و 17 بهمن ماه سال جاری دمای هوا به دلیل یخبندان ناشی از بارش برف کاهش می‌یابد، بنابراین امیدواریم با صرف‌جویی مداوم از قطع گاز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه خراسان‌شمالی در مسیر گازرسانی به استان‌های شمالی کشور قرار دارد، افزود: باز هم باید مردم با رعایت دمای هوا بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد و استفاده از لباس گرم در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

میربلوکی یادآور شد: زمانی که برای گرمایش منزل درجه حرارت بخاری را افزایش دهید هدررفت انرژی از طریق دودکش بسیار می‌شود، بنابراین باید از وسایل گرمایشی با درجه حرارت مناسب استفاده شود.

وی با تاکید بر رعایت ایمنی به ویژه در این روزهای سرد، خاطرنشان کرد: باید وسایل گرمایشی به منظور جلوگیری از نشست احتمالی منوکسید کربن به داخل بررسی شوند.

قطع گاز پتروشیمی خراسان موجب بالا رفتن استهلاک این مجتمع می‌شود

قطع گاز پتروشیمی خراسان فقط موجب بالا رفتن استهلاک این مجتمع می‌شود

مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی خراسان نیز گفت: قطع گاز پتروشیمی خراسان موجب بالا رفتن استهلاک این مجتمع می‌شود.

حسین صفاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: میزان استهلاک دستگاه‌های این مجتمع زمانی که به صورت مداوم در حال کار کردن هستند بسیار کمتر از زمانی است که به صورت مداوم از چرخه تولید، خارج و دوباره وارد مدار می‌شود. از سوی دیگر قطع گاز این مجتمع چیزی جزء کاهش تولید محصولات صادرات محور را به ارمغان نخواهد آورد.

وی با بیان اینکه این مجتمع توانست طی چند سال اخیر میزان تولید خود را به بیش از میزان پیش‌بینی شده برساند، اظهار کرد: با روند به وجود آمده در زمستان سال جاری ممکن است به این هدف نرسیم.

صفاری با اشاره به اینکه 50 درصد از محصولات تولیدی در این مجتمع صادرات محور است، تصریح کرد: در ابتدای سال جاری این مجتمع به دلیل اورهال حدود یک ماه از چرخه تولید خارج شد که این امر تاثیر چشمگیری در کاهش صادرات این استان گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با قطع شدن گاز این مجتمع توزیع کالا نیز متوقف شده است، توضیح داد: این مجتمع از طریق کالاهای ذخیره شده در انبارها به وظایف داخلی خود انجام می‌دهد اما اگر روند قطع شدن گاز این مجتمع ادامه یابد، ذخایر نیز به پایان خواهد رسید.

صفاری تاکید کرد: در سال گذشته نیز گاز این مجتمع در این مقطع شد اما وضعیت سال جاری بحرانی‌تر است چرا که در زمستان امسال در دو بازه زمانی این وضعیت رخ داده است.