فرماندار ویژه زابل گفت: اهمیت آب فقط مربوط به سیستان و کشور نیست بلکه درتمام دنیا دارای اهمیت است و درگذشته نیز به عنوان کانون مناقشات بوده و حتی خیلی از درگیریهای دولتها به بهانه آب رخ می داده است.

به گزارش مرور نیوز، هوشنگ ناظری در کنفرانس راهکارها و رهیافتهای احیای تالاب هامون بابیان اینکه تنها منابع آبی سیستان از کشور افغانستان سرچشمه می‌گیرد و این مشکل، ریشه تاریخی دارد، افزود: اکنون کشور افغانستان برنامه هایی در زمینه مطالعات مختلف و همچنین ذخیره سازی این آب دارد.

وی ادامه داد: تالاب هامون بابیش از 5000 کیلومتر مربع وسعت بعنوان مرکزی برای اشتغالزایی بوده و در واقع حیات و ممات مردم منطقه به آب جاری در تالاب بستگی دارد. اگر آب جاری باشد زندگی هست و اگر نباشد زندگی هم نیست.

فرماندار ویژه زابل ادامه داد: 80 درصد مردم سیستان با آب هیرمند و تالاب هامون ارتزاق می‌کردند و اکنون باخشکی آن، با بحران جدی مواجه شده‌اند.

ناظری در ادامه گفت: در سال گذشته با ورود آب به تالاب و همچنین رودخانه هیرمند باعث شد تا 30 درصد از بزهکاریها در منطقه نیز کاهش یابد که با کمی تامل می‌توان فهمید که آب و آبادانی منطقه تاچه حد در کاهش جرم تاثیرگذار خواهد بود. بیش از 800 میلیون مترمکعب حقابه هیرمند برطبق پروتکل بوده است که باتوجه به آوردهای هیرمندچیزی نیست.

وی افزود: 20 میلیارد مترمکعب آب نیاز است تا تالاب هامون آبگیری شود که امیدواریم کشور افغانستان در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.