یزد در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تبعیدگاهی گرم و سوزان شناخته می شد که مکانی برای مجازات مبارزان نهضت امام خمینی (ره) بود.

به گزارش مرور نیوز، یزد به واسطه اقلیم خشک و خشن، بی‌آبی و دوری از پایتخت و دشواری‌های دیگری که برای زندگی در دوران قبل از انقلاب اسلامی داشت، همواره تبعیدگاهی برای چهره‌های فعال سیاسی بود و حکومت آن زمان، یکی از مجازات‌هایی که برای مبارزان انقلابی در نظر می‌گرفت، یزد بود.

البته یزد در دوران پهلوی اول نیز یکی از اصلی‌ترین تبعیدگاه‌ها بود و چهره‌های شاخصی به این استان تبعید می‌شدند که یکی از شاخص‌ترین آنها شهید محراب، آیت‌الله صدوقی بود.

نام تبعیدگاه خود گویای شرایط یزد در دوران قبل از انقلاب است و شاید چندان نیازی به توضیح و توصیف شرایط و امکانات این شهر کویری در دوران قبل از پیروزی انقلاب ندارد اگر چه که این شهر در اوج سختی‌ها و دشواری‌ها نیز مهد پرورش مردان بزرگی بود که امروز نام آنها در تاریخ علم و ادب و فرهنگ ایران اسلامی می‌درخشد.

کوچ یزدی‌ها قبل از انقلاب به شهرهای بزرگ

صرف‌نظر از مسئله بی‌آبی و کمبود آب که از دیرباز با یزد قرین بوده است، نبود مراکز دانشگاهی، درمانی، صنعتی، تفریحی و ... بسیاری از مردم این دیار را راهی شهرهای دیگر کرد به نحوی که امروز در بسیاری از شهرها از جمله کرج، اهواز، سمنان، مشهد و ... محله‌هایی بسیار قدیمی و با قدمت بیش از 100 سال به نام یزدی‌ها ثبت شده و یزدی‌ها به دلیل نبود امکانات در شهر و دیار خود، تلاش و سختکوشی را در مناطق دیگر به کار گرفته و آنجا را به آبادانی رساندند.

بسیاری از افرادی که تبار یزدی دارند و امروز در کشورهای اروپایی و آمریکایی از نخبگان علم و هنر و تجارت به شمار می‌روند، به واسطه نبود مراکز دانشگاهی و علمی راهی دیگر کشورها شدند و نبوغ خود را در آنجا به کار گرفتند.

یزد امروز متفاوت از تبعیدگاه گذشته

اما امروز با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، یزد چهره‌ای کاملا متفاوت دارد و تبعیدگاه دیروز به مرکز علمی، درمانی، هنری و فرهنگی کشور تبدیل شده است.

این شهر کویری امروز در بسیاری از زمینه‌ها یا رتبه نخست را در کشور دارد یا در جایگاه برتر در بین سایر استان‌ها قرار گرفته است.

جهش‌های علمی یزد در 3 دهه/ تبعیدگاهی که قطب درمانی کشور شد

یزد که زمانی فاقد مراکز دانشگاهی بود و نخستین دانشگاه آن بعد از انقلاب و در سال 1363 بهره‌برداری شد، امروز بیش از 75 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از دانشگاه‌های جامع و صاحب‌نام کشور اکنون در این تبعیدگاه قدیمی دایر است.

دانش‌آموزان یزدی امسال برای بیست و سومین سال متوالی رتبه نخست در کنکور سراسری را کسب کردند و این شاید از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در یزد باشد.

از محرومیت تحصیلی دیروز تا جمعیت 75 هزار نفری دانشجویان امروز

یزد که زمانی امکان تحصیل در آن برای همه فراهم نبود و اغلب دختران از تحصیل محروم بودند، امروز بیش از نیمی از جمعیت دانشگاهی خود را به زنان توانمند این استان اختصاص داده است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان یزد، تبدیل شدن این استان به قطب درمانی و پزشکی کشور است به نحوی که به گفته مسئولان نیمی از مراجعان به مراکز درمانی و اشغال تخت‌های بستری از استان‌های همجوار صورت می‌گیرد.

یزد که زمانی کودکان آن به خاطر ساده‌ترین بیماری‌ها از دست می‌رفتند، امروز قطب درمانی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، ناباروری و ... است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: پزشکان یزدی مورد اعتمادترین پزشکان کشور هستند و بسیاری از مردم از استان‌های جنوبی و جنوب‌شرقی برای درمان بیماری‌های خود به یزد و پزشکان یزدی مراجعه می‌کنند.

علی دهقان، وجود تجهیزات پزشکی، پزشکان منصف و خوش‌برخورد، مراکز درمانی مجهز و ... را از عوامل مراجعه بیماران به این استان دانست.

جهش‌های علمی یزد در 3 دهه/ تبعیدگاهی که قطب درمانی کشور شد

یزد قطب درمان ناباروری در کشور

وی افزود: یزد در زمینه درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان ناباروری نخستین استانی بود که خوش درخشید و امروز نه تنها از همه نقاط کشور بلکه حتی از کشورهای عربی و گاه اروپایی برای درمان این بیماری به یزد مراجعه می‌کنند زیرا هم علم پزشکان و هم ارزان‌تر بودن هزینه‌های درمان می‌تواند نیاز بیماران را برطرف کند.

گرچه برخی پیشرفت‌های رخ داده در کشور و به تبع آن استان یزد، اجتناب‌ناپذیر بوده و با پیشرفت‌های دنیا، تجهیزات و امکانات و علم و ... در یزد نیز ترقی داشته است، اما نمی‌توان نقش عدالت، توسعه و دلسوزی مسئولان نظام را که برخاسته از یک نظام اسلامی است، نادیده گرفت.

یزد که روزگاری تنها در صنعت نساجی صاحب‌نام بود و نساجی آن حتی در خانه‌ها نیز رسوخ کرده بود و مردان و زنان بسیاری در خانه‌های خود مشغول بافت پارچه بودند، امروز از وجود واحدهای عظیم کاشی و سرامیک، فولاد و ... برخوردار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مورد پیشرفت صنایع در استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 45 درصد تولید کاشی و سرامیک کشور در یزد تولید می‌شود ضمن اینکه یزد در زمینه صنایع فولادی به زودی به یک قطب مهم در کشور تبدیل خواهد شد.

عواید معادن یزد در گذشته نصیب خارجی‌ها می‌شد

محمدرضا علمدار یزدی بیان کرد: بسیاری از معادن یزد به ویژه معادن سنگ آهن قبل از انقلاب در اختیار خارجی‌ها بود و نفع حاصل از بهره‌برداری‌های معدن نصیب مردم این استان نمی‌شد اما امروز چرخه صنعت فولاد در کنار معادن سنگ آهن شکل گرفته و این معادن و کارخانه‌های جوارمعدنی نه تنها در اشتغالزایی برای جوانان یزدی اثرگذار و نقش‌آفرین بوده‌اند بلکه بسیاری از نیازهای شهرها از جمله شبکه فاضلاب، آبرسانی و ... نیز با حمایت مجتمع‌های معدنی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: علاوه بر کاشی و سرامیک و فولاد،‌ صنعت یزد در بسیاری از شاخه‌های دیگر نیز درخشش خوبی داشته و محصولات تولیدی این کارخانه‌ها شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.

پیشرفت‌های یزد تنها به حوزه صنعت و علم محدود نشده بلکه یزد امروز در بسیاری از حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری و ... در جهان صاحب‌نام است و این درخشش مرهون انقلاب اسلامی و خون شهدایی است که با ایثارگری خود در راه اعتلای کشور اسلامی و اقصی نقاط میهن از جان خود دریغ نکردند.