سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ معدنی به عنوان استان برتر کشور شناخته می شود، عنوان کرد: استان کرمان سالانه نزدیک به 6 میلیون تن استخراج مواد معدنی دارد.

به گزارش مرورنیوز، منطقه کویر، مهدی حسینی نژاد در جمع خبرنگاران گفت: 42 نوع مواد معدنی شناخته شده استان کرمان موجود می باشد و ارزش افزوده تولیدات مواد معدنی نزدیک به سه هزار و 500 میلیارد تومان می باشد که برابر با 42 درصد ارزش افزوده کل کشور است و رتبه اول استخراج را در کشور داریم.

وی افزود: در زمینه حقوق دولتی استان کرمان 36 درصد از وصول حقوق دولتی کشور را به خود اختصاص داده است و در مجموع استان کرمان با 30 درصد فعالیت های معدنی رتبه اول کشور را دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان یادآور شد: هزار و 540  پروانه بهره برداری در حوزه فعالیت این سازمان داریم که از طریق کارگروه رفع موانع تولید برای نزدیک به 440 عدد از این پروانه ها یا طرح های توسعه ای تسهیلاتی به میزان 730 میلیارد تومان مصوب شده که در اختیار واحدها قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: صادرات استان سالانه بیش از یک میلیارد دلار است که به واسطه صنعت و معدن بخش قابل توجه ای از این صادرات مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می باشد و باید گفت در مجموع 40 درصد از اقتصاد استان مربوط به این سازمان است.

حسینی نژاد ادامه داد: اکنون 375 پروانه بهره برادی معدنی با اشتغال حدود 22 هزار نفر و هزار و 540 واحد صنعتی با اشتغال حدود 60 هزار نفر در استان کرمان وجود دارد که مجموعا عددی نزدیک به 82 هزار نفر اشتغال در حوزه صنعت و معدن داریم.

وی اکتشافات استان مربوط به بیش از 40 سال گذشته را از مشکلات حوزه معدن استان دانست و گفت: از آن سال ها تا کنون اکتشاف سیستماتیک نداشته ایم و این خود از ضعف های بزرگ حوزه معدن می باشد، همچنین ارزش تولیدات مواد معدنی سه هزار و 500 میلیارد تومان است که 99.6 درصد ارزش این تولیدات مربوط به پنج کمپانی بزرگ استان می باشد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: اکثر معادن دیگر استان در مقیاس کوچک هستند که با کاهش جهانی مواد معدنی بخصوص معادن کوچک دچار مشکلاتی شدند و همچنین به دلیل کوچک مقیاس بودن این معادن رغبت سرمایه گذاری هایی در زمینه فرآوری برای سرمایه گذاران قبلی و یا جدید به وجود نمی آورد.