رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار لرستان گفت: ۷۹۹ لرستانی در شش‌ماهه نخست امسال به بیماری تب مالت مبتلا شدند.

به گزارش مرور نیوز، علی چگنی شرفی در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد در رابطه با بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان اظهار داشت: هزار و 709 عامل بیماری‌زا شناخته‌شده است که حدود 50 درصد از آن‌ها قابل‌انتقال از حیوان به انسان است.

وی افزود: سال 93، 133 هزار و 16 نفر بیمار شبه آنفلوآنزا به مراکز درمانی لرستان مراجعه کردند که از این تعداد 91 نفر بستری و سه مورد مثبت بود.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان به افزایش بیماران شبه آنفلوآنزا در سال 94 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 146 هزار و 227 بیمار به مراکز درمانی لرستان مراجعه کردند که از این تعداد 15 نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بابیان اینکه در سال‌های 93 و 94 هیچ فوتی در بحث بیماری آنفلوآنزا نداشتیم، عنوان کرد: سال گذشته نمونه‌گیری از 547 نفر انجام شد که از این تعداد 71 نفر آنفلوآنزا داشتند.

چگنی شرفی بیان کرد: در شش‌ماهه نخست امسال هزار و 310 مورد شبه آنفلوآنزا در لرستان داشتیم که از این تعداد 12 نفر بستری شد و پس از نمونه‌گیری مشخص شد که هیچ موردی مثبتی در استان نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که درمان بیماری آنفلوآنزا هزینه بالایی دارد درخواست می‌شود مدیریت بحران استان در این زمینه کمک کند چراکه کمبود واکسن آنفولانزا داریم و نمی‌توانیم برای تمام گروه‌های هدف واکسیناسیون داشته باشیم.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان به افزایش بیماری سالک در لرستان اشاره کرد وگفت: بیماری سالک در چند سال اخیر استان را دیگر خودکرده و این در حالی است که کنترل و مراقبت از آن بسیار سخت است.

وی بابیان اینکه بیماری سالک در شهرستان‌های پلدختر، رومشکان و کوهدشت شیوع بیشتری دارد، اظهارداشت: در سایر شهرستان‌ها نیز این بیماری به‌صورت وارده است.

چگنی شرفی یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را  CCHF دانست و افزود: کانون فعال این بیماری بیشتر در شهرستان سلسله و منطقه بیرانشهر است که با توجه به مشترک بودن مکان زندگی انسان و دام برای برطرف شدن آن باید زیرساخت‌ها تغییر پیدا کنند.

وی در رابطه با بیماری ثبت مالت عنوان کرد: بیماری تب مالت در کشور 70 درصد افزایش پیداکرده و لرستان نیز در این زمینه جز استان‌های نخست کشور است.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: تأمین هزینه واکسن این بیماری برای خانواده‌ها هزینه زیادی دارد به‌طوری‌که برای هر بیمه 500 تا یک‌میلیون و 150 هزار تومان هزینه دارد.

وی تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت را در سال گذشته دو هزار و 33 نفر برشمرد و گفت: تمام شهرستان‌های استان لرستان به‌نوعی درگیر این بیماری هستند.

چگنی شرفی تصریح کرد: در شش‌ماهه نخست سال گذشته هزار و 291 نفر و در شش‌ماهه نخست امسال 799 نفر به بیمار مبتلابه تب مالت شناسایی شد.

وی بابیان اینکه بیماری تب مالت در مناطق صعب‌العبور استان 11 برابر مناطق روستایی استان است،اظهارداشت: باید در استان سرشماری دام‌ها انجام شود.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: راه‌اندازی دستگاه پیش سرد در کشتارگاه‌های لرستان کمک مؤثری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار و CCHF است.

وی به نبود دستگاه پیش سرد در کشتارگاه‌های لرستان اشاره وعنوان کرد: تمام تجهیزات دستگاه پیش سرد در کشتارگاه خرم‌آباد موجود است اما هنوز راه‌اندازی نشده است.

چگنی شرفی به لزوم ساماندهی فروشگاه‌های عرضه مواد لبنی در لرستان تأکید کرد و گفت: کارگاه‌های عرضه مواد لبنی در لرستان سنتی هستند که لازم است مسئولان اصناف و نیروی انتظامی در این زمینه ورود پید کنند تا به سمت صنعتی شدن بروند.

وی در رابطه به حیوان گزیدی نیزبیان کرد: سال گذشته پنج هزار مورد حیوان گزیدگی در استان داشتیم که شهرستان دوره چگنی در این زمینه بالاترین بروز را داشته است.

رئیس مبارزه با بیمارهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیشترین حیوان گزیدگی‌های استان را مربوط به سگ و گربه دانست و گفت: سال گذشته در استان سه هزار و 460 مورد سگ گزیدگی و 580 مورد گربه گزیدگی داشتیم.

وی به لزوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌های  استان اشاره و تصریح کرد: محیط‌زیست لرستان برای جلوگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار برنامه تدوین‌شده‌ای داشته باشد و در راستای ایمن‌سازی حیات‌وحش برعلیه بیماری و اجرای عملیات اتلاف حیوانات زیان‌بار اقدام کند.