کرمانشاه- استاندار کرمانشاه گفت: پدیده ریزگردها و فاضلاب دو مشکل بزرگ زیست محیطی در کرمانشاه محسوب می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ دکتر رازانی در نشست مشترک با هیئت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا که به منظور مشارکت در پروژه فاضلاب کرمانشاه به استان آمده اند، اظهار داشت: کرمانشاه در مقایسه با دیگر استان های کشور دارای مزیت ها و پتانسیل های بسیار ممتازی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی است که به نوعی این منطقه را از دیگر مناطق کشور متمایز کرده است.

استاندار کرمانشاه افزود: کرمانشاه دارای میانگین بارش سالیانه 500 میلیمتر می باشد که دو برابر میانگین دیگر مناطق خشک و نیمه خشک ایران است. البته این میزان بارش در مناطق کوهستانی مانند پاوه و اورامانات به 1000 میلیمتر هم می رسد.

وی افزود: وجود چنین اقلیم آب و هوایی مناسب و منحصر به فرد، چشم اندازهای گردشگری و طبیعی بسیار خوبی را پدید آورده است.

وی کرمانشاه را یکی از مهم ترین شهرهای منطقه غرب کشور توصیف کرد و گفت: شهر کرمانشاه تا شعاع 500 کیلومتری بزرگتری شهر منطقه محسوب می شود که این ویژگی در مقایسه با شهرهای مرزی همجوار در اقلیم کردستان و بخش عربی عراق نیز را کاملا مصداق دارد.

دکتر رازانی تصریح کرد: در واقع کرمانشاه دارای یک مرکزیت اقتصادی و فرهنگی و مبادلاتی در منطقه است.

وی افزود: کرمانشاه همچنین به لحاظ تاریخی و تمدنی دارای اهمیت بسیاری است. در این استان آثار برجسته ای همچون کتیبه بیستون معبد آناهیتا و مجموعه تاریخی طاق بستان وجود دارند که از مهم ترین آثار تاریخی کشور محسوب می شوند.

استاندار کرمانشاه اظهار داشت: در محدوه طاق بستان تا بیستون یک کریدور گردشگری به نام ایران باستان تعریف شده است که در آن سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه گردشگری صورت خواهد گرفت و در آینده نزدیک کرمانشاه را تبدیل به یک قطب مهم گردشگری در منطقه خواهد کرد.

این مقام عالی استان در ادامه سخنانش کرمانشاه را از معدود استان های کشور معرفی کرد که رودخانه از میان آن می گذرد و افزود: گذر رودخانه های قره سو و آبشوران از داخل شهر یک فرصت بی مانند برای زیباسازی و توسعه گردشگری را پدید آورده است.

دکتر رازانی در ادامه سخنانش به تشریح معضلات زیست محیطی پرداخت و گفت: کرمانشاه با دو معضل زیست محیطی مهم روبروست. اولین معضل به حضور ریزگردها در برخی از فصول سال باز می گردد که دارای منشأ خارجی هستند و دولت در سطح بین المللی و منطقه ای با جدیت به دنبال کاهش و کنترل آن هاست.

وی فاضلاب شهر کرمانشاه را دومین معضل بزرگ زیست محیطی کرمانشاه عنوان کرد و گفت: متأسفانه طی این سالیان مشکل فاضلاب کرمانشاه همچنان حل نشده باقی مانده است و تداوم این وضعیت مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: البته در حوزه های دیگری همچون بازیافت زباله یک طرح خوب با مشارکت مردم اجرا شده و کرمانشاه در این زمینه موفق ظاهر شده است. همچنین در زمینه گردآوری نخاله هم طرح یک طرح خوب در دست اجراست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حل معضل فاصلاب شهر کرمانشاه اولویت اول مدیریت ارشد استان است در ادامه اظهار داشت: پروژه احداث تصفیه خانه شهری تاکنون بیش از 30 درصد پیشرفت داشته است و برای ادامه کار نیازمند مشارکت مجموعه های دیگر است.

این مقام عالی استان با استقبال از مشارکت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا در طرح ساماندهی فاضلاب شهری و ایجاد تصفیه خانه شهری اظهار داشت: مدیریت ارشد استان با تمام توان برای تسهیل در روند اجرایی شدن مشارکت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا تلاش می کند.

دکتر رازانی با تاکید بر لزوم تسریع در روند اجرای این پروژه اظهار داشت: اجرای این پروژه یک خواست عمومی از سوی مردم کرمانشاه است و هر چه سریعتر اجرایی شود مردم خوشحال تر خواهند شد.

در این نشست که با حضور استاندار کرمانشاه، معاون عمرانی استاندار، نمایندگان هیئت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا، نماینده وزارت اقتصاد و مدیران آب و فاضلاب کشور و استان برگزار شد موضوع مشارکت بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا در پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان مقرر شد که هر چه سریعتر مقدمات اجرای این پروژه در یک بازه زمانی حداکثر 5 ساله فراهم شود.