مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: امسال حدود 27 درصد کاهش حوادث ناشی از کار را در لرستان داشته‌ایم.

به گزارش مرور نیوز، علی آشتاب ظهر امروز در جلسه که در سالن دادگستری خرم‌آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به ارتقای ایمنی و سلامت کار در سال 95، به تعداد 10 هزار و 555 فقره بازرسی از کارگاه‌ها انجام شده که خود سبب کاهش حوادث در این زمینه شده است.

مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: این بازرسی‌ها سبب شده که امسال حدود 27 درصد کاهش حوادث ناشی از کار را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال‌جاری تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به 309 تشکل رسیده است که نسبت به سال 94 سیزده درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

آشتاب با اشاره به وظیفه بودن ذاتی و سازمانی اداره کار در حمایت از نیروی کار گفت: در رسیدگی به دعاوی هیچ تفاوتی وجود ندارد که حق با کارگر باشد، یا کارفرما، چراکه اداره کار اصل بی‌طرفی را دنبال می‌کند.

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با بیان اینکه به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان توصیه می‌شود، یک مطالعه‌ای از قانون کار داشته باشند، اشاره کرد: این مطالعه سبب می‌شود، تا اگر در جایی اظهار نظر شد، حداقل مبنای قانونی و استدلال کارشناسی را به دنبال داشته باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: هیئات‌های تشخیص و حل اختلاف طبیعتا یک ترکیب سه‌جانبه دارند، (نماینده کارگر، نماینده کارفرما و نماینده دولت) و این در حالی است که اگر رأی صادر می‌شود، مبنای این رأی نظر نماینده کارگر، کارفرما و نماینده دولت است.

آشتاب با تاکید به اینکه صیانت از نیروی انسانی در بنگاه‌های اقتصادی در همه حوزه‌های اقتصادی یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: به دنبال این صیانت سالم‌سازی محیط کار، ارتقا بهره‌وری، و...کار دنبال می‌شود.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نمی‌توانیم مانع از طرح دعوای فردی شویم، حتی اگر حق قانونی هم نداشته باشد، می‌تواند طرح دعوا کند که در نهایت به آن رسیدگی می‌شود.

وی اضافه کرد: در 10 ماهه نخست سال‌جاری، بالای 47 درصد از آرا به‌ صورت سازشی صادرشده است و این در حالی بوده که امسال شش هزار و 115 دادخواست داشته‌ایم که به‌ نوعی به مراجع تشخیص حل اختلاف ورود پیدا کرده‌اند و با سرعت به این دعاوی‌ها رسیدگی می‌کنیم،

آشتاب با اشاره به بحث آموزش تشخیص هیئات‌های حل اختلاف عنوان کرد: امسال به هفت هزار و 200 نفر آموزش ارائه شد و این نشان‌ دهنده توجه به بحث آموزش و به‌روز رسانی اطلاعات هیئات‌ها است و همواره مورد توجه قرار گرفته است.