بیرجند-نائب رئیس کمیسون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: دولت نسبت به مشوق هایی که در فرآیندهای قانونی برای رونق کسب و کار و رفع موانع تولید موجود است، عزمی جدی در پیش گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا صباغ زاده در جلسه کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به مشوق های ترسیم شده برای بخش های صنعت، معدن و کشاورزی بیان کرد: دولت نسبت به مشوق هایی که در فرآیندهای قانونی برای رونق کسب و کار و رفع موانع تولید موجود است، عزمی جدی در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام سعی و تلاش بخش دولتی و دستگاه های اجرایی ما برای رفع رکود، بهسازی اوضاع و تسهیل تولید است.

وی افزود: بخش خصوصی باید با برگزاری جلسات و هم اندیشی وارائه راهکار این امر را تسهیل کند.

صباغ زاده با اشاره به معافیت های مالیاتی در حوزه صنعت، بیان کرد: متاسفانه برخی از این معافیت ها به استان تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به مشوق هایی که می توانند در رونق اقتصادی استان تاثیرگذار باشد، افزود: خرید تضمینی محصولات، پرداخت جوایز صادراتی و بخشودگی جرائم تامین اجتماعی می تواند در این زمینه اثر گذار باشد.

صباغ زاده ادامه داد: همچنین ارائه تسهیلات بلند مدت، معافیت های ماشین آلات تولیدی از پرداخت حقوق گمرکی و بازرگانی و بخشودگی درصدی از سود بانکی می تواند در رونق اقتصادی تاثیرگذار باشد.

نائب رئیس کمیسون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: باید این مشوق ها را از دولت و قانون مطالبه کنیم.

تبریزی،عضو کمیسیون صنعت و معدن در این جلسه بیان کرد: صادرکننده ها از مشوق هایی که در آن ها تعلق می گیرد، بی اطلاع هستند، بنابراین کمتر کسی می تواند از این مشوق ها استفاده کند.

عابدینی نماینده بخش خصوصی بر مشکلات حوزه تامین اجتماعی اشاره و افزود: ما فقط از پرداخت مشوق حرف می زنیم و مشوقی در کار نیست.

 

معافیت های مالیاتی در استان افزایش یابد

نماینده انجمن های شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: باید به تولیدکننده ها نگاهی ویژه شود.

حسین برزگانی با بیان اینکه پرداخت مشوق در خراسان جنوبی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: همچنین در پرداخت این مشوق ها باید حقوق پیمانکار، تولید کننده و کارگر مجزا در نظر گرفته شود.

وی با تاکید براینکه مشوق ها باید منطقه ای باشد، افزود: در پرداخت مشوق ها باید ملاک هایی مانند ضریب منطقه ای و نفرات کارشناسی نظام فنی و اجرایی در نظر گرفته شود.

نماینده یکی از کارخانه های بخش خصوصی هم در این جلسه خواستار افزایش سقف زمانی معافیت های مالیاتی شد و افزود: معافیت های مالیاتی ده سال است و باید در مناطق کم توسعه یافته به 15 سال افزایش یابد.

هادی پناه در ادامه، خواستار تنفس در پرداخت مالیات شد و اظهار کرد: باید در این زمینه به فعالان اقتصادی فرجه و زمان داده شود.

خاتمی دیگر نماینده بخش خصوصی بیان کرد: اگر دولت خواستار ارتقاء وضعیت بنگاه ها است باید زیرساخت هایی برای صنایع ایجاد کند.

وی ادامه داد: فراهم آوردن امکان حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه ها به منظور معرفی محصولات در بازارهای جهانی می تواند اقدام و حمایتی بسیار خوبی باشد.

خاتمی با بیان اینکه هر روز بر مقررات صادرات افزوده می شود، بیان کرد: چرا قوانینی وضع می شود که برای فعالان اقتصادی مشکل ساز است.

 

محیط کسب و کار در استان مناسب نیست

یوسفی یکی دیگر از نمایندگان بخش خصوصی با بیان اینکه محیط کسب و کار در خراسان جنوبی مناسب نیست ، اظهارکرد: شرایط لازم جهت ترغیب سرمایه گذاران غیر بومی در استان وجود ندارد و دولت باید نگاه ویژه به سرمایه گذاری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع مالی در بخش سرمایه گذاری اظهارکرد: بیرجند و قاین جزو شهرستان های کم توسعه یافته بوده و از شرایط لازم جهت دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار است اما متأسفانه علی رغم رایزنی های انجام شده طی سال های گذشته تاکنون تأمین اعتباری جهت طرح ها پرداخت نشده و تسهیلات بانکی با بهره بالا نیز کارساز نمی باشد.

وی بابیان اینکه سرمایه در گردش یک ساله بوده و در بازار موجود جواب نمی دهد، گفت: شاخص های بازاری ایراد دارد و پیشنهاد می شود سرمایه در گردش به دوسال افزایش یابد.

 

یارانه حمل و نقل به بخش تولید استان تعلق گیرد

یوسفی با اشاره به مبحث مالیات و ارزش افزوده بیان کرد: ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی به یک معضل تبدیل شده و علی رغم این که قرار بود درصدی از ارزش افزوده به شهرک های صنعتی برگردد، متأسفانه تاکنون میسر نشده است.

موهبتی به مشکلات بخش حمل و نقل اشاره و به ضرورت توجه ویژه دولت به زیر ساخت های حمل و نقل تأکید نمود و افزود: باید یارانه ای جهت امر حمل و نقل به واحدهای تولیدی دور از مرکز توزیع تعلق گیرد.

موهبتی با اشاره به دیگر مشکلات تولید کنندگان خراسان جنوبی بیان کرد: فقدان کارشناس خبره و عدم دانش بومی و تجربیات از دیگر مشکلات جدی در این بخش است.