مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به برنامه‌های راهبردی این سازمان در حوزه پژوهش و فناوری، گفت: به دنبال ایجاد یک مرکز رشد یا شهرک فناوری آب و برق هستیم.

به گزارش مرور نیوز، دکتر مهرداد حیدری در نهمین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری خوزستان که شنبه، سی ام بهمن ماه در مجموعه گیت بوستان سازمان آب و برق استان برگزار شد، با اشاره به حضور کمیته های تخصصی در حوزه های مختلف در سازمان آب و برق اظهار کرد: ما صنعت آب را به 9 فناوری تقسیم کرده ایم و بر اساس این 9 فناوری، هفت تا 9 کمیته نیز تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها در راستای این فناوری ها فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق فناوری های مورد نیاز خود را شناسایی کرده است، گفت: در سال 94 حدود 107 پروژه ناتمام، وجود داشتند که به هر دلیلی پژوهشگر با مشکل مواجه شده بود و نتوانسته بود پروژه را به انجام رساند.

حیدری افزود: به طور کلی از میان این 107 پروژه 31 پروژه در حوزه نیروگاه و 71 پروژه نیز در حوزه آب بودند که 28 درصد پروژه ها بر عهده دانشگاه شهید چمران اهواز، 24 درصد بر عهده سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، 12 درصد بر عهده مجتمع آموزش عالی صنعت آب و برق و 35 درصد نیز بر عهده دانشگاه ها و مراکز پژوهشی خارج از استان بودند.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در سال 89 عملکرد پژوهشی سازمان، 729 میلیون تومان بود که این رقم در سال 93 به 281 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. این کاهش بیشتر به دلیل پیچ و خم های بیش از حدی است که در حوزه پژوهش در مسیر کار وجود دارد، چراکه در این مسیر برخی مجوزها باید از شرکت آب و برق و برخی از سازمان های دیگر گرفته شوند.

حیدری ادامه داد: در سال 94، عملکرد پژوهشی ما یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود. در سال 95 نیز تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه پژوهشی جذب شده است. البته امیدواریم این رقم تا پایان سال افزایش پیدا کند.

وی گفت: در بحث حمایت از پایان نامه ها در سال 94 از حدود 85 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حمایت کردیم. امسال نیز حدود 9 پروژه در جشنواره صنعت آب و برق پذیرفته شده اند که آن‌ها نیز تحت حمایت مالی سازمان قرار می گیرند.

وی با اشاره به مشکلات ارتباط با سازمان های دولتی، گفت: در این راستا سامانه ای ایجاد شده که از این پس پروپوزال ها و پیشنهادات را از طریق این سامانه دریافت می کنیم. متقاضیان نیز می توانند از طریق این سامانه مشاهده کنند که پیشنهاد آن‌ها در چه مرحله ای قرار دارد.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به شناسایی پژوهشگران برتر در سازمان و تشویق آن‌ها، افزود: در بحث فناوری های ساخت توربین های برق آبی با همکاری دانشگاه تهران سال‌ها قبل یک مؤسسه تحقیقاتی ماشین های برق آبی ایجاد کرده بودیم که این مؤسسه هم‌اکنون می تواند به عنوان یک مؤسسه بزرگتر فعالیت کند.

حیدری گفت: با حمایت وزیر نیرو و مشارکت دانشگاه تهران که بخش علمی و فناوری پروژه را بر عهده دارد، امیدواریم بتوانیم بخش اجرایی آن را در استان پیاده کنیم. تلاش می کنیم که هرچه زودتر این پتانسیل در استان ایجاد شود.

وی ادامه داد: طرح های پژوهشی بسیار کمی در زمینه برق آبی در دانشگاه شهید چمران تعریف شده است. هم‌اکنون یک پروپوزال پژوهشی در دانشگاه تعریف شده و مراحل نهایی خود را طی می کند که امیدواریم بتوانیم این طرح را پیش از پایان سال به مرحله قرارداد برسانیم. مطمئن هستم اگر این طرح اجرایی شود، در چند سال آینده می توان چند متخصص برق آبی تحویل استان داد.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان افزود: تلاش می کنیم سرباز نخبگانی که از طریق بنیاد نخبگان به ما معرفی می شوند را به همین سمت هدایت کنیم تا در نهایت بتوان در این زمینه یک شرکت ایجاد کرد. اساسنامه این شرکت نیز هم اکنون تنظیم و تصویب شده است؛ همچنین تلاش می کنیم زمینه ای را ایجاد کنیم تا به نحوی برای فناوری های موجود در استان و کشور یک بازار ایجاد شود تا ما نیز به سهم خود به تجاری سازی فناوری شتاب دهیم.

حیدری با اشاره به برگزاری مسابقات رباتیک با همکاری یک شرکت دانش بنیان، عنوان کرد: این مسابقات برای سال اول به خوبی مدیریت شدند. این فعالیت ها موجب شد بسیاری از نخبگان استان را شناسایی کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم. تلاش می کنیم که آن‌ها را به بخش های خصوصی بسپاریم.

وی با بیان اینکه هدف این است که بیشتر بتوانیم از خدمات این افراد استفاده کنیم، ادامه داد: درصدد هستیم که زمینه ای را ایجاد کنیم تا به طور مثال سال بعد برخی مسائل را برای شرکت های دانش بنیان تعریف کنیم که نخبگان یک سال برای حل این مسأله وقت بگذارند. ما نیز در نهایت از کسی که به حل مسأله نزدیک تر شد حمایت می کنیم.

وی گفت: ایجاد شهرک نفت و نیرو نیز در حال پیگیری است و امیدواریم با حمایت هایی که انجام می شود این مسأله نیز به نتیجه برسد. گفته می شود پروژه های پژوهشی کاربردی نمی شوند. ما در تلاش هستیم که این نگاه را تغییر دهیم.

حیدری عنوان کرد: در این راستا تلاش می کنیم پروژه هایی که در سازمان مطرح می شوند تا حد امکان نوآوری داشته و کاربردی باشند؛ همچنین سعی می کنیم در این زمینه اطلاع رسانی های مناسبی را انجام دهیم تا دید مسئولان تغییر پیدا کند.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: با بنیاد نخبگان همکاری هایی داریم تا دستورالعملی تعریف شود که نخبگان در حوزه آب و برق شناسایی شوند و بتوانیم آنها را دور هم جمع کنیم و با همفکری و همراهی مشکلات مختلف را حل کنیم.

وی افزود: برای این کار ابتدا باید نخبگان را بشناسیم، اما شناسایی نخبگان بحثی است که در قالب برگزاری جشنواره ها و مسابقات دنبال می شود. وارد کردن این نخبگان به کسب و کار می تواند بخش مهم دیگر کار ما باشد.

حیدری تصریح کرد: هم از طریق وزارت نیرو و هم از طریق پارک علم و فناوری خوزستان به دنبال ایجاد یک مرکز رشد یا یک شهرک فناوری آب و برق در استان هستیم تا افرادی که در حوزه آب فعالیت می کنند در یک جا جمع شوند و بتوانند با همفکری از کمک های یکدیگر استفاده کنند.

وی گفت: ما استان را به 6 ناحیه علمی تقسیم کرده ایم و در هر ناحیه اگر افرادی در حوزه آب و برق فعالیت می کنند، ما پروژه آن‌ها را بررسی می کنیم. همچنین با دانشگاه های مختلف استان تفاهم نامه های بلندمدتی امضا شده است تا مراکز پژوهشی یا فناوری مشترک با سازمان آب و برق ایجاد شود که این مسأله نیز تا پایان سال ابلاغ می شود.

مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سال 92 در سازمان آب و برق استان 358 میلیون تومان قرارداد پژوهشی جذب کرده بودیم که در سال 95 تاکنون 2 میلیارد و 70 میلیون تومان جذب کرده ایم.

وی تصریح کرد: برنامه خود در سال 96 از هم‌اکنون تنظیم کرده ایم؛ در این برنامه سه ماهه اول سال را به نشست ها و بررسی های پروپوزال ها اختصاص داده ایم، سه ماهه آخر سال نیز به مراحل تدوین این پورپوزال ها اختصاص دارد. در سال گذشته تجربیات خوبی داشتیم و امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی‌های بهتر بتوانیم بهتر عمل کنیم.