معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: کامیاران در حوزه پوشش سوادآموزی در سال گذشته از رتبه چهاردهم به پنجم استانی ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش مرور نیوز، رمضان یوسفی در جلسه شورای سوادآموزی شهرستان کامیاران که با حضور مسئولان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: کامیاران در حوزه پوشش سوادآموزی در سال گذشته از رتبه چهاردهم به پنجم استانی ارتقا پیدا کرده است.

وی با تقدیر از فعالیت‌های خوب و موثر در راستای پوشش سوادآموزی در این شهرستان گفت: آخرین بررسی‌های صورت گرفته از آمار شهرستان کامیاران نشان از حرکت‌ها و اقدامات خوب برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی بوده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان ریشه‌کن کردن بی‌سوادی را رسالت همه دانست و گفت: وضعیت پوشش بی‌سوادی کامیاران در سال‌های گذشته جای تاسف و تامل بود که امسال به همت نیروهای بومی شاهد ارتقا آن بودیم.

وی با اشاره به جایگاه هشتادوششمی ایران در شاخص سواد جهانی، این جایگاه را شایسته ندانست و گفت: کشوری با قدمت فرهنگی و تمدنی هزاران ساله که در سایه اسلام رشد کرده نباید امروز در حوزه سواد دارای این‌گونه جایگاه پایینی باشد.

یوسفی افزایش شاخص سواد را نیازمند تلاش و همت همگانی دانست و افزود: کردستان قبل از انقلاب دارای تنها 29 درصد باسواد بوده که این مهم از بعد از انقلاب با رشد چشمگیری در جامعه هدف 10 تا 49 سال به 93.66 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به نرخ پوشش بی‌سوادی در استان کردستان که بالغ بر 2 درصد و کمتر از میانگین کشوری بوده اظهار کرد: با همت همگانی در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی امروز نرخ رشد ما به نزدیکی میانگین کشوری که 96 درصد بوده رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به پایان برنامه شتاب بخشی در سال 96 گفت: این برنامه چهار ساله بوده که از سال 93 شروع و تا پایان سال 96 ادامه خواهد داشت و براساس این برنامه در پروسه زمانی تعیین شده باید میزان بی‌سوادی استان کردستان به حداقل برسد.

وی بی‌سوادی را دارای رابطه مستقیم با فقر دانست و گفت: نهضت سوادآموزی استان کردستان دارای سه دوره و پوشش شهرستان کامیاران نیز 92 درصد است که بر اساس حجم ابلاغی به این شهرستان تنها 8 درصد تا رسیدن به پوشش صد درصد فاصله دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به تهیه و ارائه لیست دقیق افراد بی‌سواد و کم‌سواد به تفکیک روستاها به مدیران مدارس این شهرستان خاطرنشان کرد: امروز در تمامی جهان هیچ کشوری به اندازه ایران اسلامی در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی تلاش نمی‌کند.