استاندار کردستان با اشاره به اهمیت معماری و شهرسازی در هویت بخشی انسان‌ها گفت: معماران باید نگاه جامع‌شناختی و هنری داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، عبدالمحمد زاهدی پیش‌از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه "کنگره‌های استانی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران" با موضوعیت معماری استان کردستان که با حضور مسئولان استان به مدت دو روز در دانشگاه فرهنگیان سنندج در حال برگزاری است اظهار داشت: هویت انسان‌بخشی از آن چه به فطرت او و آن چه که به صورت ارثی به او منتقل می‌شود و بخشی هم مربوط به آنچه که کسب می‌کند و می‌آموزد بر می‌گردد.

وی گفت: آموزش صرفاً به معنای مصطلح نیست بلکه تمام محیط ما محل آموزش است و کسب خصلت و تجربه‌هایی که هویت اجتماعی ما را شکل می‌دهد به لحاظ جغرافیایی هم در تمام کره‌زمین هویتی شناخته شده و مخصوص به خود را دارند.

استاندار کردستان تصریح کرد: بدون شک هویت‌های اجتماعی از همه پدیده‌های مادی و معنوی اطراف خود الهام می‌گیرند و مسئله مهمی که به هویت تاثیر و ارتباط مستقیم با آن دارد، محیط زندگی است.

زاهدی با اشاره به نقش مهم معماری افزود: معماران باید نگاه جامع شناختی و هنری داشته باشند چرا که معماری می‌تواند هویت ما را شکل دهد.

به داد معماری برسیم تا هویت اصیل ما حفظ شود

وی با اشاره به موقعیت و پیشینه تاریخی کشورمان اظهار کرد: کشورمان کشور پهناوری است و دارای اقلیم‌های متفاوتی است که نوع زندگی و تفکرات هم فرق می‌کند.

استاندار کردستان گفت: مردم ما از هزاران سال پیش در مناطقی با معماری سخت و زیبا همچون اورامان خانه‌هایشان را با طبیعت سازگار می‌کردند اما اکنون در مناطق کویری و سردسیر کشورمان خانه‌ها به یک شکل ساخته می‌شود در حالی که طبیعت به ما دیکته می‌کند که منطبق با طبیعت و پیرامونمان مسکن، شهر و روستاهایمان را بسازیم.

وی با تاکید بر اینکه هویت ما تنها با سخنرانی حل نمی‌شود و باید به هویت اصیل فرهنگی خود بازگردیم، گفت: باید به داد معماری و شهرسازی خود برسیم تا هویت اصیل ‌ما حفظ شود.