معاون مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اهمیت سامت مردان در جامعه گفت: مردان به دلیل ایجاد مشغله‌های کاری کم‌تر به فکر سلامت خود بوده که می‌توانند سبب ایجاد بیماری‌هایی برای آن‌ها شود.

به گزارش مرور نیوز، پژمان عقدک پیش‌ازظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته "سلامت مردان" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تلاش نظام سلامت در جامعه پیرامون سلامت اعضای جامعه اظهار داشت: نظام سلامت همه تلاش خود را برای افزایش سطح کیفی زندگی افراد جامعه به دور از بیماری گذاشته است. باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که سلامت و طول زندگی افراد جامعه نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: در اکثر نقاط دنیا تعادل میان نظام سلامتی مردان و زنان وجود ندارد که امیدوار هستیم بتوانیم این مهم را به وجود آوریم. در همه جوامعِ متولیان سلامت مردم باتوجه به اهمیت مشکلات سلامتی به دنبال برطرف کردن آن‌هادر جامعه هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مردان کم‌تر برای معالجه و درمان به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: متأسفانه مردان به دلیل اینکه امرار معاش خانواده را بر عهده دارند کم‌تر به فکر سلامتی خود هستند. اکثر آقایان زمانی به فکر درمان می‌افتند که بهترین زمان برای درمان آن‌ها گذشته است.

وی افزود: با توجه به این که مردان کم‌تر برای درمان بیماری‌ها به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه تا چندی پیش نظام سلامت در برنامه‌های خود جایی برای درمان آقایان نداشته است؛ یعنی درصورتی‌که فردی برای درمان قصد مراجعه‌ به مکان‌های درمانی داشته باشد چنین مکانی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده بوده است.

عقدک با اشاره به برنامه‌ریزی در نظام سلامت پیرامون مردان، بیان کرد: نظام سلامت با برنامه‌ریزی که پیرامون سلامت مردان داشته سعی در ایجاد فضاهای درمانی برای مردان داشته است. به لطف خداوند در روستاها نیز چنین مراکزی راه‌اندازی شده که با تجهیزات کامل در حال خدمت‌رسانی نیز هستند.

وی با شاره بیماری‌های ناشی از رفتارهای نادرست در مردان، تصریح کرد: برخی از بیماری‌ها ناشی از رفتار‌های نادرست در میان مردان بوده است. اکنون در جامعه شیوع مصرف دخانیات در بین مردان حدود 35 درصد، تغذیه نامناسب 48درصد، عدم تحرک کافی 83درصد، شیوع فشارخون 23درصد و شیوع دیابت 10درصد است.

اصغر قلمکاری، متخصص اورولوژی گفت: انجمن اورولوژی در کشور بیشتر به مباحث پژوهشی پرداخته و همچنین پیرامون بیماری‌های مختلف و راه‌های درمانی آن‌ها تحقیق می‌کند.

وی افزود: در سال 1386، روزی به عنوان سلامت مردان نام‌گذاری شد که پس از آن به هفته سلامت مردان تبدیل شده است. مردان باید در طول زندگی خود به سلامتشان اهمیت بسیاری دهند، به دلیل مشغله کاری که مردان در زندگی خود داشته توجه چندانی به این موضوع ندارند.

متخصص اورولوژی پیرامون توجه مردان به سلامتی خاطرنشان کرد: مردان باید پس از 50 سالگی، به سلامت خود اهمیت بسیار زیادی دهند. بررسی سلامت جسمی مردان در جامعه حداقل به صورت سالیانه باید 2 مرتبه صورت گیرد که این عمل نیز بیش از 1 ساعت وقت افراد را نمی‌گیرد.