معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه تالاب آق گل، با وسعت 800 هکتار یکی از مناطق ارزشمند زیست محیطی کشور است، گفت: متأسفانه این منطقه در سال 88 به حال خود رها شد.

به گزارش مرور نیوز، عبد العظیم رضایی در جلسه شورای اداری که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، اعضای شورای اداری، دانشگاهیان و مسئولان شهرستان ملایر، برگزار شد، افزود: در سال گذشته کارگروه خاصی جهت احیای این تالاب در سطح استان شکل گرفت.

وی، با اشاره به وجود مشکلا کم آبی در این تالاب، اظهار کرد: حوزه آبریز این تالاب از سمت استان مرکزی است و مقرر شده حق آبه استان همدان پرداخت شود اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

رضایی با اشاره به اینکه رفع مشکل تالاب آق گل، یک کار فرا استانی است، از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، خواست تا هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود و حق آبه تالاب به آن بازگردد.

فرماندار ملایر به وجود منابع و معادن غنی در سطح این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیشتر معادن استان در این شهرستان متمرکز شده و ما دارای معادن غنی سیلیس و 2 کارخانه ملی فروسیلیس هستیم.

وی با تأکید بر اینکه این صنایع باید فرآوری شده و از خام فروشی پرهیز شود، ادامه داد: با پیگیری ها مدیرکل محیط زیست استان همدان، فیلتر لازم در این کارخانه ها نصب شد و درحال حاضر دارای پایش آنلاین هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: کارخانه های کشمش پاک کنی ملایر آلودگی ایجاد می کردند که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده درحال نصب و ایجاد تصفیه خانه در شرکت های صنعتی ملایر برای رفع این مشکل هستیم.

40 درصد منابع حفاظت شده استان در ملایر قرار دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 40 درصد از منابع حفاظت شده استان همدان در ملایر قراردارد گفت: درحال حاضر 24 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این شهرستان وجود دارد که قابلیت و ظرفیت گسترش را نیز داراست.

رضایی با اشاره به گستردگی این منابع، یادآورشد: کل این مناطق توسط 10 نیرو حفاظت می شوند که به علت پراکندگی و نبود ماشین آلات و تجهیزات کافی در این زمینه با مشکل مواجه هستیم و درخواست افزایش نیزو و تجهیزات را داریم.