اصفهان - مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مدل و الگوی مناسبی برای مبارزه با اعتیاد در کشور و در هیچ مقطعی وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز، حمید صرامی ظهر سه شنبه در کارگاه آموزشی مدرسین میانی طرح توانمندسازی دانش آموزان نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه علی‌رغم همه اقدامات صورت گرفته توسط نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوطه در خصوص دستگیری قاچاقچیان و کشفیات مواد مخدر، هنوز با روند رو به رشد توزیع و مصرف مواد مخدر در استان اصفهان روبرو هستیم، اظهار داشت: در این راستا تریاک، هروئین، شیشه و حشیش بیشترین میزان مصرف را در بین معتادان دارد که میانگین سنی 15 تا 64 سال از این مواد مصرف می‌کنند.

وی به توجه بیشتر دستگاه‌های فرهنگی در خصوص کاهش مصرف مواد مخدر در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: همچنین باید توجه داشته باشیم که اخیراً مصرف گل، گراس، ماری جوانا، علف و حشیش در بین جوانان استان اصفهان با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

 

پای اعتیاد به مدارس باز شده است

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتیاد را پدیده‌ای اجتماعی توصیف کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که این پدیده در مدارس به ویژه دوره‌ متوسطه شیوع یافته البته در این راستا آمار مبتلایان به اعتیاد بین دانش آموزان متوسطه اصفهان از متوسط کشوری کمتر است.

وی به لزوم استفاده از تکنولوژی و دانش در روش‌های فرهنگسازی در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر تاکید کرد و گفت: امروزه نمی‌توان با دانش 30 سال گذشته بحران اعتیاد را برطرف کرد و باید در این زمینه از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.

صرامی استفاده از کارشناسان و متخصصان در حوزه کاهش اعتیاد را امری ضروری دانست و تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته آموزش علمی در حوزه کاهش اعتیاد آغاز شده است، ابراز داشت: تاکنون این طرح در 12 استان اجرایی شده است و هر سه قشر معلمان، والدین و دانش آموزان را نیز شامل می‌شود.

 

نمی‌توان در برابر آسیب‌های اجتماعی سکوت کرد

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توان در برابر آسیب‌های اجتماعی موجود در مدارس سکوت کرد، ابراز داشت: باید این آسیب‌ها موشکافی شود و راهکارهای پیشگیرانه و درمانی موثر نیز اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون یک هزار و 700 نفر از معلمان در دوره‌های 9 ساعته و در 12 دوره آموزش‌های مورد نیاز را فراگرفته‌اند، اظهار داشت: هدف اصلی ما در این زمینه فرهنگسازی در حوزه خدداری از مصرف مواد مخدر است.

صرامی اضافه کرد: میانگین تمایل به مصرف مواد مخدر در کشور ۱۶.۸ درصد است و این در حالی است که در استان اصفهان میانگین تمایل به مصرف 12 درصد است.

 

۲۷.۹ درصد مردم کشور به اعتیاد نگرش مثبت دارند

وی با اشاره به اینکه ۲۷.۹ درصد از مردم کشور به اعتیاد نگرش مثبت دارند، ، ادامه داد: این میزان در استان اصفهان ۲۳.۴ درصد است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور استفاده از ظرفیت 960 هزار مربی پرورشی و معلم در کشور برای کاهش مصرف اعتیاد را از برنامه‌های در دستور کار برای کاهش اعتیاد عنوان کرد و گفت: این طرح در 12 استان کشور اجرایی می‌شود.

وی به لزوم مشارکت مردم برای کاهش مصرف اعتیاد در کشور اشاره کرد و بیان داشت: دولت به تنهایی قادر به ریشه کن کردن و کاهش اعتیاد نیست و از این رو مردم باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

صرامی با اشاره به اینکه هنوز هیچ تشکل مردمی ضد اعتیادی در مدارس شکل نگرفته است، اضافه کرد: این در حالی است که بیش از 13 میلیون دانش آموز در سطح کشور وجود دارد.

 

مدل و الگوی مناسبی برای مبارزه با اعتیاد در کشور وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه مدل و الگوی مناسبی برای مبارزه با اعتیاد در کشور و در هیچ مقطعی وجود ندارد، اضافه کرد: این در حالی است که 55 درصد از والدین بین سه تا پنج سال بعد از اعتیاد فرزنداشان از این موضوع آگاهی می‌یابند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 540 نوع مواد رونگردان در جهان وجود دارد و این در حالی است که اگر در این زمینه سریع و با راهکارهای خلاقانه ورود پیدا نکنیم با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به معتاد بودن والدین پنج درصد از دانش آموزان تصریح کرد: این دانش آموزان چهاربرابر بیشتر از سایر دانش آموزان در معرض مصرف مواد مخدر و خطر اعتیاد هستند.

صرامی به تخصیص اعتبار برای توانمندسازی همه مردم جامعه در برابر اعتیاد بیان داشت: طرح توانمندسازی جامعه به عنوان سیزدهمین استان در اصفهان اجرایی می‌شود.

وی در پایان به آمار دستگیر شدگان توزیع و مصرف کننده مواد مخدر در استان اصفهان در 25 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این بازه زمانی 473 هزار و 660 نفر با 360 تن انواع مواد مخدر دستگیر شده‌اند.