دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: برای کاهش جرم در جامعه باید بسترهای وقوع جرم در جامعه را از بین برد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی ظهر امروز در شورای مسئولان قضایی استان قزوین که با حضور مسئولان و کارشناسان این حوزه برگزار شد اظهار داشت: امروز با وجود بسترهای متعدد وقوع جرم در جامعه مسئولان در خصوص کاهش جرایم راهکار ارائه می‌دهند در حالی که برای رسیدن به کاهش جرایم در ابتدا باید بستر وقوع جرم را تا حد ممکن در جامعه کاهش داد.

وی بیان کرد: مشخص کردن دقیق عناوین مجرمانه و این که واقعا امروز در جامعه چه فعالیت‌هایی جرم تلقی می‌شود نخستین گام در این مسیر است.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: امروز برخی از عناوین از لیست عناوین مجرمانه خارج شده است در حالی که در گذشته نه چندان دور جرم محسوب می‌شد و برخی از عناوین جدید به این مجموعه اضافه شده است و با ادامه این روند نمی‌توان به دنبال ایراد راهکارهای طولانی مدت و اثر بخش بود.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: ایجاد این شرایط سبب شده است تا تشخیص اعمال مجرمانه از غیر آن برای مردم دشوار باشد این در حالی است که دستگاه‌های نظراتی نیز در این خصوص نمی‌دانند واقعا باید چه تصمیمی بگیرند.

وی بیان کرد: جرم انگاری امروز آفتی است که به جان دستگاه قضا افتاده است این در حالی است که ما معتقدیم برای هر مسئله کوچکی نباید عنوان مجرمیت بر پیشنهادی مردم زده شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: امروز ما با تورم جرم و مجازات در جامعه مواجه هستیم که همین مسئله ناشی از جرم‌انگاری بیش از حد در جامعه است.

صادقی بیان کرد: برای رفع مشکلات این چنینی در دامن جامعه و دستگاه قضا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی هستیم به طوری که ضمانت‌های اجرایی برای آن وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: اگر امروز دستگاه قضا با تمام قدرت در حال فعالیت است فقط به این دلیل است که ما به دنبال ارائه آمار و عملکرد نیستیم بلکه نیت واقعی ما اجرای عدالت است و آمارهای بلند و بالا از رسیدگی به پرونده‌ها و یا ورودی پرونده به دستگاه قضا برای ما افتخار محسوب نمی‌شود و زمانی مفتخریم که بتوانیم بیشترین میزان عدالت را در جامعه جاری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام دین سوء ظن‌ها نیست بلکه حتی در این دین تعداد جرایم پیش‌بینی شده بسیار کم است اما در حال حاضر در جامعه در این مسئله در حال افراط هستیم.