اراک- مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: طی سال جاری تاکنون شش هزار و 500مورد فوت در استان به ثبت رسیده که طبق ارزیابی، سرطان و بیماری های قلبی رکورددار امراض منجر به مرگ در استان مرکزی است.

به گزارش مرور نیوز یزدان خسروی اظهار داشت: تا پایان دی ماه سال جاری، شش هزار و 536 واقعه فوت در استان مرکزی ثبت شده که از این رقم چهار هزار و چهار واقعه شهری و دو هزار و 532 واقعه روستایی است و بیماری های قلبی عروقی و سرطان، عمده ترین امراض عامل مرگ و میر در استان مرکزی است .

وی با اشاره به آمار ازدواج در استان مرکزی طی سال جاری افزود: طی ده ماهه سال جاری 9هزار و 288 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این رقم هشت هزار و 77 واقعه شهری و یک هزار و 211 واقعه روستایی است و به طور میانگین در روز 30 واقعه ازدواج در استان اتفاق افتاده است.

خسروی گفت: آمار ازدواج در استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۶.۸ درصد همراه بوده که در این رابطه باید آگاهی بخشی، ارتقای مسایل فرهنگی و برگزاری کارگاه های آموزشی قبل از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی همچنین با اشاره به آمار طلاق در استان مرکزی بیان کرد: در مدت مذکور دو هزار و 699 واقعه طلاق در استان ثبت شده که از این رقم دو هزار و 483 واقعه طلاق شهری و 216مورد روستایی است.

خسروی خاطرنشان ساخت: طی سال جاری به طور میانگین در روز حدود 9 طلاق در کل استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۸درصد کاهش نشان می دهد.

وی در رابطه با آمار مرگ و میر استان تصریح کرد: در مدت ذکر شده سه هزار و 641 مرد و دو هزار و 985 زن در استان فوت کردند که بیشترین واقعه فوت متعلق به شهرستان اراک به میزان سه هزار و 198 مورد و کمترین میزان مربوط به شهرستان فراهان با 109 مورد است و در کل نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱.۸ درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی با اشاره به آمار ولادت در استان نیز اظهار داشت: تا پایان دی ماه سال جاری 18 هزار و 531 مورد ولادت در استان اتفاق افتاده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۷ درصد کاهش نشان می دهد و از این رقم 15هزار و 62 مورد شهری و سه هزار و 469 مورد روستایی است.

خسروی اضافه کرد: در مدت مذکور 9هزار و 576 نوزاد پسر و هشت هزار و 955 نوزاد دختر در استان مرکزی متولد شده اند که بیشترین ولادت مربوط به شهرستان اراک با هشت هزار و 433 مورد و کمترین میزان 192 مورد مربوط به شهرستان تفرش است.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: استان مرکزی از نظر بالا بودن متوسط سنی جمعیت، با دارا بودن میانگین سنی 31 سال، بعد از گیلان و مازندران سومین استان پیر کشور است و اگر روند به همین منوال ادامه پیدا کند تا 30سال آینده، استان با مشکلاتی به لحاظ ترکیب جمعیتی روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمعیت استان مرکزی از یک میلیون و 413هزار و 959نفر در سال ۹۰، به یک میلیون و 461هزار و 81نفر در سال 94رسیده گفت: سالانه چیزی حدود 11هزار و 780نفر به جمعیت استان اضافه شده و شهرستان های اراک، ساوه، زرندیه، خمین و خنداب طی سال های 90 تا ۹۴، کمترین رشد نرخ جمعیت را داشته اند.