مدیرکل سابق منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه منابع طبیعی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، گفت: نقصان پوشش گیاهی، خشکی تالاب‌ها و گسترش کانون‌های بیابانی از معضلات امروز استان همدان است.

به‌گزارش مرور نیوز، محمدرضا همتی چهارشنبه 4 اسفند در آئین تکریم خود، با اشاره به اینکه استان همدان 900 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه استان همدان استانی کوهستانی و دارای آب تلقی می‌شود اما نقصان پوشش گیاهی، خشکی تالاب‌ها و گسترش کانون‌های بیابانی از معضلاتی است که این استان با آن درگیر شده است.

وی تصریح کرد: توسعه تکنولوژی و صنعتی شدن و پدیده‌های ناشی از شهرنشینی باعث شده فشار بر طبیعت روزافزون شود که این موضوع آگاه سازی مردم نسبت به وظایف خود در قبال طبیعت را می‌طلبد.

همتی با بیان اینکه اعتبارات دولتی در بخش منابع طبیعی بسیار ناچیز است، افزود: با توجه به اینکه با اعتبارات دولتی راه به‌جایی نخواهیم برد در بخش فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم استان اقدام شده است.

وی با اشاره به گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، عنوان کرد: اعتقاد داریم اگر همه در مقابل آب، خاک و پوشش گیاهی آگاهی داشته باشند اقدامات مؤثری خواهند داشت.

مدیرکل سابق منابع طبیعی استان همدان اجرای 1620دقیقه برنامه تلویزیونی در راستای فرهنگ سازی را از اقدامات انجام شده این سازمان دانست و گفت: سامانه پیامکی راه‌اندازی شده و برای 20 هزار نفر در مقاطع مختلف پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع رایگان بیش از 4 میلیون اصله نهال، برگزاری 200 همایش با علما و روحانیون از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه منابع طبیعی استان بوده است.

وی با اشاره به کنترل 73 میلیون مترمکعبی آب در استان، یادآور شد: مطالعات اجمالی بیش از یک میلیون هکتار و مطالعات تفضیلی 69 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان صورت گرفته است.

همتی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از فرسایش خاک، 547 هزار تن خاک استان همدان حفظ شده است، خاطرنشان کرد: 22 میلیون مترمکعب به آب قابل استحصال استان همدان اضافه شده است.

مدیرکل سابق منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه 4307 هکتار از جنگ‌های استان حفظ و نگهداری شده است، تصریح کرد: در بخش توسعه جنگل‌ها نیز 1866 هکتار جنگل در استان همدان ایجاد شده است.

وی با اشاره به تولید 1.6 میلیون اصله نهال در استان همدان، افزود: در راستای توسعه زراعت چوب نیز در استان همدان 3600 هکتار به زراعت چوب اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های مرتع‌داری و احیا و اصلاح مراتع با وجود اعتبارات کم اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: استان همدان در تنظیم تقویم و کنترل کوچ عشایر یکی از استانهای موفق کشور بوده است.

همتی با اشاره به اجرای مدیریت جامع در حوزه فارسبان، یادآور شد: این طرح نهال جوانی است که نیاز دارد، ادامه یابد تا به ثمر برسد.

مدیرکل سابق منابع طبیعی استان همدان عنوان کرد: اطفای حریق در 4817 هکتار از مراتع، اجرای کمربند حفاظتی در 150 کیلومتر، واگذاری 900 هکتار زمین به امور اراضی، توافق بیش از 51 هزار هکتار زمین با اوقاف و تهیه 22 هزار هکتار اسناد کاداستر از اقدامات صورت گرفته در استان همدان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 5070 فقره پرونده به مساحت 6800 هکتار تصرف اراضی ملی در یگان حفاظت منابع طبیعی تشکیل شده که 4300 فقره به مساحت 4600 هکتار خلع ید شده به طوریکه بیش از 97 درصد آراء صادره به نفع دولت بوده که نقطه مثبت و موفقی است.

به‌گزارش مرور نیوز؛ در این مراسم از زحمات محمدرضا همتی مدیرکل سابق منابع طبیعی تقدیر به عمل آمد و اسفندیار خزائی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان همدان منصوب شد.