صومعه سرا-فرماندار صومعه سرا بر نقش سمن ها برای جلوگیری از آلودگی و تخریب بیشتر محیط زیست تأکید کرد و گفت: حل معضلات محیط زیستی در گرو جلب مشارکت های مردمی است.

به گزارش مرور نیوز، علی فتح اللهی در جلسه مدیریت پسماند که عصر چهارشنبه در سالن اجتماعات فرمانداری شهر ستان صومعه سرا برگزار شد، اظهار کرد: جلب مشارکت های مردمی می تواند در همه حوزه ها موجب کسب نتایج مثبت شود.

وی با اشاره به نوع فرهنگ عمومی حاکم بر کشورهای جهان و رعایت نکات محیط زیستی، گفت: این نوع فرهنگ و برخورد فقط به واسطه حضور سازمان ها و یا نهاد دولتی نیست بلکه این مسئله به صورت قانون درآمده و مردم موظف به رعایت آن هستند.

فرماندار صومعه سرا یکی از مباحث مهم در حوزه علوم اجتماعی را موضوع پسماند عنوان و خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها از این ظرفیت برای حل برخی معضلات اجتماعی همانند ایجاد فرصت های شغلی و کاهش بیکاری استفاده می کنند.

وی با اشاره به هزینه هایی که شهرداری ها برای جمع آوری، حمل و انتقال زباله شهروندان از سطح شهرها و روستاها متحمل می شوند، تصریح کرد: در ایران دولت هزینه های بسیاری در زمینه پسماند متحمل می شود و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان خانوار به میزان تولید زباله خود به دولت پول پرداخت می کند.

فتح اللهی با اشاره به وجود برخی قوانین سختگیرانه در کشورهای مختلف در زمینه مدیریت پسماند توسط خانوار، یادآورشد: بسیاری از کشورها برای کنترل تولید زباله محدودیت استفاده از خدمات و امکانات عمومی را به عنوان اهرم فشار بر خانوارها استفاده می کنند.

فرماندار صومعه سرا در ادامه با تأکید بر اینکه اگر وضعیت موجود در حوزه محیط زیست ادامه یابد در سال های آینده دیگر چیزی به نام محیط زیست باقی نمی ماند، افزود: همه ما نسبت به حفظ محیط زیست برای آیندگان مسئول هستیم.

وی به ورود سمن ها برای جلوگیری از آلودگی و تخریب بیشتر محیط زیست اشاره و اظهار کرد: تعامل و همکاری این انجمن ها با دستگاه های دولتی و بهره گیری از امکانات آنها سبب شده گامی موثر در این زمینه برداشته شود.

فتح اللهی برحضور دستگاه های فرهنگی و آموزشی شهرستان صومعه سرا برای نهادینه کردن فرهنگ برخورد مناسب با محیط زیست و مدیریت پسماند تأکید کرد و ادامه داد: هیچ نسخه اداری برای حل معضلات پسماند بدون مشارکت های مردمی وجود ندارد.

وی وظیفه اصلی دستگاه های دولتی را تأمین بسترهای مناسب برای انجام اقدامات دیگر در این حوزه دانست و افزود: آموزش ها در حوزه حفظ محیط زیست باید از سنین پایه در جامعه شروع شود تا تأثیرگذار باشد.

فرماندار صومعه سرا با بیان اینکه داشتن محیط زیست زیبا و سالم برای زندگی از اولویت ها هر جامعه بوده و دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: به همین منظور باید برنامه ریزی مناسب و صحیحی در این زمینه در سطح شهرستان تدوین شود.