تبریز - مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اگر نتوانیم عرفان ناب اسلامی را در جامعه برای جوانان عرضه کنیم، عرفان نوظهور و تصوف که بدنام کننده عرفان هستند، رواج خواهند یافت.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام شهاب الدین حسینی پیش از ظهر پنجشنبه در نخستین نشست تخصصی عرفان اسلامی که با هدف طرح عرفان ناب اسلامی در مقابل انحرافات و عرفان های کاذب، در سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار داشت: چیزی که تا قرن هشتم، مطرح بود، این بود که عرفان و تصوف به یک معنا به کار برده می شد ولی بعد از آن معلوم شد که چه تفاوت های عمیقی بین این دو مکتب وجود دارد .

وی اضافه کرد: در مباحث عرفانی، عارفان از طریق تحصیل علم و مباحث فقهی اسلامی تحت تاثیر برخی اساتید و با توجه به اصول اسلام، در راه شناخت خدا و توجه به او قدم می گذارند .

حسینی با اشاره به وجود ابعاد عرفانی در اشعار حافظ و مولانا تصریح کرد: عارف یعنی انسانی که از روی مهر و محبت خداوند را بندگی می کند و ما نمودهایی از این بحث و این بندگی را در اشعار حافظ و مولانا می توانیم ببینیم .

وی تاکید داشت: در این میان برخی ها تلاش می کنند، عرفان را بدنام کنند. عرفان نوظهور و تصوف نمونه هایی از این بدنامی ها هستند که در مکتب های خود اهل بیت و فقه را کنار می گذارند .

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 84 فرقه اکنون در ایران در حوزه تصوف فعالیت می کنند خاطرنشان کرد: تعدد این فرقه ها در کشور اسلامی مثل ایران، خبر از بی ثباتی آن ها دارد و وقتی هزار معنی برای تصوف توسط نظریه پردازان این حوزه ارائه شده، یعنی اتفاق نظری در این باره وجود ندارد .

وی درباره مکتب تصوف اظهار داشت: اهالی این مکتب که دچار افراط و تفریط شده اند، برای خود دکان داری می کنند. تفاوت اصلی و مشخصه اصلی این فرقه ها با عرفان، مخالفت آن ها با علمای دینی و احکام اسلام است .

حسینی ضمن اشاره به اهمیت شناساندن اهمیت عرفان و تصوف در جهان اسلام اعلام کرد: اگر نتوانیم عرفان ناب را عرضه کنیم، پدیده هایی مثل تصوف و عرفان نوظهور به وجود خواهد آمد .

وی حضرت علی ابن ابی طالب را بالاترین عارف هستی دانست و گفت: عرفان ریشه در اسلام دارد و وقتی حضرت علی (ع) می فرماید خدایا چنانم کن که با یاد تو برقصم، یعنی ایشان منزلت خود را در اوج عرفان اسلامی یافته است .

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در پایان افزود: اینکه منشا تصوف خانقاه باشد، بزرگ ترین علتی است برای جدایی تصوف از اسلام. چراکه مسجد اولین پناهگاه مسلمانان است. حتی در اسلام و قرآن، چیزی به نام زینبیه و حسینیه و... نداریم و در واقع گشودن در هر حسینیه ای موجب بستن در یک مسجد می شود .