بی‌سوادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات زندگی اجتماعی مشقات فراوانی را برخود فرد نیز تحمیل می‌کند و آثار ناخوشایندی مانند محدودیت اشتغال، کاهش سطح درآمد و متعاقب آن کیفیت نازل زندگی خانوادگی را در پی دارد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روابط‌عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان، تله‌فیلم «آواز آب‌ها» روایت‌گر کوشش خستگی‌ناپذیر آموزگار جوانی است که به‌علت روحیه ویژه و باورهای اعتقادی و پشتکاری که دارد، درصدد است که با وجود سختی‌های فراوان ضمن تشکیل کلاس سوادآموزی به یازده نفر از اهالی روستایی دور افتاده و صعب‌العبور آموزش دهد. اما به‌علت بافت سنتی و جو حاکم روستا، در این مسیر با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود و تغییر نگاه اهالی به مقوله سواد و علم‌آموزی طبق پیش‌بینی او محقق نمی‌شود.

آموزگار جوان به ریشه‌یابی این مشکل می‌پردازد و متوجه می‌شود که یکی از عوامل اصلی آن رئیس شورای روستا است که خود فردی بی‌سواد است و باجوسازی علیه این کلاس‌های سوادآموزی تلاش دارد با ممانعت از باسواد شدن اهالی، موقعیت خود را حفظ کند، در حالی که آموزگار جوان از ادامه راه ناامید و تصمیم به ترک روستا دارد، اتفاقی رخ می‌دهد که شرایط به نفع او تغییر پیدا می‌کند.

این تله‌فیلم که با مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان به مدت 90 دقیقه در شبکه اشراق تولید شده، تلاش دارد که خانواده‌ها را با مشکلات و تبعات سنگین ناشی از فقر فرهنگی و اجتماعی منبعث از بی‌سوادی آگاه سازد. برخی از عوامل این تله‌فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان عبدالرضا صادقی‌جهانی، تصویربردار محمدتقی سپهری، تدوین خلیل محمدی، صدابردار داوود قلی‌پور، بازیگران عزت‌الله رمضانی‌فر، شهرزاد عبدالمجید، علیرضا صدیق‌احمدی، رکسانا کرمی، علی‌اکبر اصانلو و ساسان قجر است.