قم - مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد 12 درصد پروانه‌های بهره برداری معدنی درسال ۹۵، از بهره مندی قم از بزرگترین ذخایر منگز و املاح معدنی کشور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، اسدالله کشاورز در همایش روز مهندس و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش معدنی استان که ظهر پنجشنبه در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با اشاره به تنوع معدنی بسیار غنی استان قم، اظهار کرد: بزرگ‌ترین ذخیره منگنزخاورمیانه و ذخیره املاح کشور و ذخیره غنی گچ و آهک در کشور در استان قم وجود دارد.

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط زمین شناسی بسیار پیچیده استان قم، افزود: وزارت صنعت اهتمام ویژه‌ای در بخش معدن برای برون رفت از شرایط نفرین نفتی که امروز درآن گرفتار شده‌ایم را در برنامه خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی بر استفاده این منابع برای نسل‌های بعدی تأکید دارند، افزود: ما امروز تنها به عمق 20 متری اکتشاف معادن رسیده‌ایم، هنوز ذخایر بسیاری وجود دارد که باید اکتشاف شوند و نباید سطحی در این زمینه نگریست.

کشاورز تصریح کرد: تعداد بسیار زیادی از محدوده‌های معدنی در کل کشور بلوکه شده بود که در سال 94 یک سری از این محدوده‌های بلاتکلیف آزاد شدند و در مرحله اول 17 هزار و 600 محدوده که مساحت 152 هزار کیلومتر مربعی را تشکیل می‌داد سال گذشته آزاد شد.

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: 2 هزار و 500 محدوده از این 17 هزار محدوده در همان زمان ثبت شده، تعدادی در حال صدور پروانه اکتشاف هستند و تعدادی هم فعالیت خود را آغاز کردند.

آزادسازی بیش از 6 هزار محدوده معدنی بلوکه شده

وی با آزادسازی مرحله دوم طی هفته آینده خبر داد و گفت: بیش از 6 هزار محدوده معدنی بلوکه شده با 86 هزار کیلومتر مربع آزادسازی خواهند شد.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال 95 در پروانه‌های بهره برداری 12 درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: یک میلیارد و 78 میلیون تن ذخیره مهم و اساسی در 11 ماه گذشته از سال 95 کشف شده است.

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 485 هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های معدنی تحت پوشش شبکه اکتشاف است، بیان کرد: از 127 پهنه 102 پهنه واگذار شده است اما مابقی به دلیل سخت گیری‌های محیط زیست و یا عدم استقبال سرمایه گذار واگذار نشده است.

وی بیان کرد: دو پهنه بسیار بزرگ که بخش اعظمی از ایران را اشغال کرده بود از جمله پهنه آباد جازموریان و پهنه ایران مرکزی در مرحله بعدی آزاد سازی به زودی آزاد می‌شوند

کشاورز ادامه داد: پهنه ژئوفیزیک هوایی قم که 4 هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و دارای 10 درصد مستعد بخش معدنی شامل 19 محدوده است و پتانسیل بسیار خوبی از آهن، سرب و روی دارد در 10 اسفند آزاد خواهد شد.

وی افزود: منابع طبیعی و محیط زیست هم متولی پهنه هستند اما باید هم اندیشی و همفکری مناسب در یک جهت مناسب ایجاد شود که علاوه بر حفظ محیط زیست بخش معدن را هم حفظ و تقویت کنیم که همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.