عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سیره اهل بیت(ع) بهترین الگو برای شکل­‌گیری امت واحده در جهان اسلام به شمار می‌رود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حسن رحیم‌­پور ازغدی در هفتمین جلسه از برنامه­ های رویش فرهنگ که با موضوع «امت واحده و جایگاه آن در نظام اسلامی» در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف امت واحده گفت: اگر می‌خواهیم امت واحده در جهان اسلام شکل بگیرد، باید به رفتار اهل بیت(ع) رجوع کنیم، زیرا ایشان در هر زمانی وحدت مسلمانان را یک امر مهم تلقی می‌کردند.

وی ادامه داد: ایمان به «معیار بودن اهل بیت(ع) در کنار رسول گرامی اسلام» جزء مسلمات مسلمانان جهان است و در این اعتقاد فرقی بین ادیان و مذاهب اسلامی وجود ندارد.

این کارشناس دینی با اشاره به نقش علمای اسلام در شکل­‌گیری امت واحده گفت: بزرگان حوزه علمیه در موضوع وحدت مسلمانان گام­‌های بلندی برداشته‌­اند، به‌عنوان مثال شیخ مفید در طول زندگانی خویش، فقه تطبیقی تدریس می‌­کرده و اهل تسنن نیز مسائل شرعی خود را از ایشان می‌­پرسیدند.

وی با بیان اینکه بیشتر مخاطبان و شاگردان امام رضا(ع) اهل تسنن بودند، اظهار کرد: اصل وحدت با حقانیت اهل بیت(ع) قابل جمع است و این مهم باید توسط علمایی که به فقه شیعه و سنی آگاهند برای عموم تبیین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سیره اهل بیت(ع) بهترین الگو برای شکل­‌گیری امت واحده در جهان اسلام به شمار می‌رود.

*اعتقادات شیعه در منابع اهل تسنن

رحیم‌­پور ادامه داد: منابع اهل تسنن مملو از اطلاعاتی است که اعتقادات شیعه را ثابت می‌­کند، به‌عنوان مثال علامه امینی(ره) حقانیت شیعه و روایت غدیر را از منابع اهل تسنن اثبات کرد یا حدیث سلسله‌الذهب که خیلی هم معروف است، از سوی بیش از 20 هزار عالم سنی نقل شده است.

وی افزود: حدیث سلسله‌الذهب که از سوی امام رضا(ع) در نیشابور بیان شده یک شعار محکم اعتقادی و سیاسی است که تمام حاکمیت مأمون را زیر سؤال می‌­برد.

این سخنران همایش رویش فرهنگ درباره بحث تکفیر گفت: اگر چه علمای بزرگ اهل تسنن با شیعه در مباحث فقهی و اعتقادی اختلاف دارند، اما هیچ‌گاه یکدیگر را تکفیر نکرده‌اند.

وی یادآور شد: مذاهبی که اکنون در کشور ایران وجود دارد کاملاً مخالف تکفیر بوده و برخی از آن­‌ها معتقدند که همه مذاهب اسلام بر حق و ثواب هستند و این مهم زمینه عظیمی را برای ایجاد امت واحده ایجاد کرده است.