معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: یکی از بزرگترین شبکه‌های درمانی اعتیاد دنیا در ایران قرار دارد به‌گونه‌ای که 8 هزار مرکز درمانی در این زمینه فعال است.

به گزارش مرور نیوز پرویز افشار ظهر امروز در حاشیه همایش منطقه‌ای صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در بوشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اداره کل توسعه مشارکت‌های مردمی مسئولیت سنگینی در سطوح مختلف دارد اظهار داشت: سطح بندی، آموزش، توانمندسازی سازمان‌های غیر دولتی مردم نهاد از جمله اهداف اداره کل توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت ستاد مبارزه با مواد مخدر است که هدف آن اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه سه‌هزار سازمان غیر دولتی مردم نهاد در امر پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند افزود: از این تعداد 2 هزار و 271 نهاد آن حائز شرائط استاندارد شناخته شده که در بانک اطلاعاتی ثبت شده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در سه سطح رتبه بندی شده‌اند خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های مختلف در سطح ملی، استانی و شهرستانی طراحی شده که فضای اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در جامعه نهادینه شود.

افشار با بیان اینکه 4 درصد جمعیت کشور درگیر مواد مخدر هستند تاکید کرد: با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد، 96 درصد جمعیت کشور که از مواد افیونی مخدر دور هستند ضمن صیانت از خانواده خود به 4 درصد جمعیت آلوده به اعتیاد در بخش‌های مختلف درمان و توانمندسازی آنان کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد ایران را از نظر شیوع به اعتیاد در بین دیگر کشورها متوسط رو به بالا معرفی کرده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه منازعات و درگیری بین‌المللی و در مجاورت یکی از بزرگترین تولید کننده مرفین و تریاک جهان قرار دارد شاهد مشکلات آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و عرضه مواد مخدر هستیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه 85 درصد، تریاک و مرفین جهان در کشور افغانستان تولید می‌شود گفت« ایران در مسیر ترانزیت رسوخ مقداری از مواد مخدر در ترانزیت به کشورهای مختلف از جمله اروپای غربی قرار دارد.

افشار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران موفق‌ترین کشور در مقابله با عرضه مواد مخدر در جهان معرفی شده است تصریح کرد: ایران با استحکام و قاطعیت در بخش مبارزه با عرضه مواد مخدر در جهان معرفی شده که این مهم در دستور قاطع جدی خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های مهمی اجرایی شده است افزود: در این عرصه علاوه بر اجرای طرح‌های مختلف در بخش دولتی، از سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه بزرگترین شبکه درمان اعتیاد دنیا در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد گفت: یکی از بزرگترین شبکه‌های درمانی اعتیاد دنیا در ایران قرار دارد به‌گونه‌ای که 8 هزار مرکز درمانی در این زمینه فعال است.

افشار با بیان اینکه 7 هزار مرکز درمانی سرپایی اعتیاد در کشور فعال است افزود: بیش از یک‌هزار مرکز اقامتی و بستری درمان معتادان در کشور فعال است بگونه‌ای که سال گذشته 800 هزار معتاد تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن جسمی و روحی است تاکید کرد: اعتیاد یک بیماری پیش رونده جسمی، اجتماعی، روانی است که با اوت کردن آن زمینه لغزش فرد درمان شده از اعتیاد فراهم می‌کند از این نظر باید برای جلوگیری از لغزش‌ها زیرساخت‌های لازم مانند حمایت از آنان و ایجاد اشتغال فراهم شود.