فرماندار شهرستان طارم گفت: باید با تقویت بخش خدمات و صنایع تبدیلی، زمینه افزایش ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی را فراهم کرد.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از استانداری زنجان، علی باقری در جلسه انجمن استانی زیتون در شهرستان طارم با بیان اینکه وابستگی اقتصاد تنها به بخش کشاورزی، در تمام دنیا یک ضعف جدی به شمار می‌رود، بر اهمیت توجه به اقتصاد در حوزه‌های خدمات و صنعت تاکید کرد و افزود: در حال حاضر اقتصاد شهرستان با دو خطر جدی وابستگی به کشاورزی و تک محصولی بودن روبه‌رو است که باید ضمن تعدیل وابستگی به کشاورزی، بخش خدمات و صنایع تبدیلی را در شهرستان تقویت و زمینه را برای افزایش ارزش‌افزوده محصولات تولیدی کشاورزان فراهم کرد.

وی محصول زیتون را یکی از سرمایه‌های مهم شهرستان طارم دانست و اظهار کرد: با حمایت مسئولان نظام، سرمایه‌گذاری اساسی و عظیمی توسط مردم شهرستان در حوزه تولید زیتون صورت گرفته، به طوری که در حال حاضر بیش از 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصول زیتون بوده و 35 درصد از محصول کشور در این منطقه تولید می‌شود.

باقری با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری و توسعه سطح زیر کشت زیتون، اظهار کرد: برداشت حدود40 تن زیتون به ازای هر هکتار در یکی از باغات شهرستان طارم، یک حرکتی انقلابی در بهره‌وری به شمار می‌رود و رساندن تولید زیتون به 8 تن در هکتار دور از انتظار نیست که در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی، انجمن استانی زیتون، کشاورزان شهرستان و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان طارم با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید و طرح‌های در دست اجرا در زمینه توسعه باغات زیتون در این شهرستان، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد تولید بیش از 55 درصد زیتون کشور در منطقه طارم باشیم.

باقری سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را نیازمند مدیریت صحیح در این حوزه دانست و افزود: باید تلاش شود با مدیریت مناسب، از این فرصت و ظرفیت موجود، برای توسعه مطلوب و ایجاد رفاه و آسایش مردم شهرستان نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرمانداری با دیدگاه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای مسایل اقتصادی شهرستان را دنبال می‌کند، افزود: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و مدیریت مناسب در حفظ و توسعه باغات، همزمان با بالا بردن میزان بهره‌وری و توسعه صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی و تجارت و بازاریابی محصولات به یک الگوی موفق در کشور تبدیل شویم.

باقری با اشاره به نیاز شهرستان به آب تنظیم و تثبیت شده در فصول گرم سال جهت حفظ باغات زیتون، اظهار کرد: اقدامات اساسی جهت تامین آب مطمئن در حال انجام است و در صدد هستیم با تامین آب از سدهای بالادستی این نیاز شهرستان برای همیشه مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باغات طارم در معرض خطر جدی آفات و بیماری‌هایی از قبیل لکه طاووسی و قارچی قرار دارد، تصریح کرد: مبارزه اساسی و اصولی با بیماری‌های شایع در باغات زیتون، امری ضروری و اقدامات اساسی و حساسیت بیشتری را می‌طلبد.

فرماندار شهرستان طارم در ادامه به موضوع مهم برندسازی برای عرضه گسترده محصول زیتون در بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: برندسازی محصول باکیفیت زیتون طارم جهت ورود به بازارهای خارجی و صادرات این محصول در حال حاضر مهم‌ترین نیاز منطقه است و انتظار می‌رود انجمن ملی زیتون گام‌های اساسی در تحقق این امر بردارد.

باقری با انتقاد از عرضه و فروش خام زیتون و محصولات کشاورزی دیگر، اظهار کرد: در صدد هستیم با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و اقدامات اساسی، بسترهای لازم جهت توسعه صنعت فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و تولیدی شهرستان را فراهم آوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زیتون و روغن زیتون شهرستان بدون بسته‌بندی و برند خاصی در بازار عرضه می‌شود، گفت: باید استفاده از محصولات بسته‌بندی شده را به جای محصولات باز و فله‌ای در جامعه، فرهنگ‌سازی کنیم.

باقری برگزاری جشنواره‌های مختلف به ویژه جشنواره زیتون و ایجاد بازارچه محصولات طارم در سه نقطه از شهرستان از قبیل سه‌راهی شیت، سه‌راهی سرخه‌دیزج و گیلان‌کشه و در حاشیه اتوبان زنجان قزوین و زنجان تبریز را از جمله سیاست‌های مدیریت شهرستان در حوزه معرفی این محصول عنوان کرد که با حمایت استاندار اجرایی خواهد شد.

فرماندار شهرستان طارم همچنین توسعه سیستم آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای را مهم‌ترین نیاز کشور و اقتصاد وابسته به کشاورزی شهرستان برشمرد و افزود: با توجه به کمبود و ضرورت مدیریت مصرف آب، تلاش کنیم با تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در دولت تدبیر و امید، گام‌های اساسی و ماندگاری در جهت توسعه کشاورزی در شهرستان طارم برداریم.

باقری با ابراز خرسندی از تشکیل انجمن استانی زیتون در شهرستان طارم، این انجمن را فرصت مناسبی برای مدیریت و ارائه طرح و برنامه در مسایل مربوط به افزایش تولید محصول زیتون در طارم عنوان کرد و افزود: اقتصاد و زندگی مردم در طارم وابسته به محصول زیتون است و اگر به درستی مدیریت نشود خسارات وارد شده به این بخش جبران ناپذیر خواهد بود.

وی هدف از تشکیل انجمن استانی زیتون را، نجات زیتون و اقتصاد وابسته شهرستان به این محصول بیان و اضافه کرد: باید دست به دست هم دهیم با هم‌فکری و همکاری، این انجمن به اهداف خود در شهرستان دست یافته و خدمات ارزشمندی را به مردم ارائه دهیم.

باقری همچنین به اهمیت تبلیغات در معرفی شهرستان و جاذبه‌های گردشگری و محصولات طارم اشاره و ابراز امیدواری کرد: اعضای انجمن زیتون از روحیه مشارکت‌جوی مردم، صدا و سیما و مسئولان شهرستان طارم برای مدیریت این حوزه و معرفی محصولات و تولیدات بهره گیرد.

فرماندار شهرستان طارم همچنین در پاسخ به تقاضای اعضای انجمن زیتون شهرستان جهت راه‌اندازی میدان اختصاصی زیتون در طارم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، این طرح نیاز به کارشناسی‌های دقیق و مطالعه و بررسی در دو حوزه ضرورت احداث میدان و مکان‌یابی دقیق دارد.

باقری احداث سایت کارگاهی در روستای پاوه‌رود و گیلان‌کشه از سوی بنیاد مسکن، در اراضی روستاهای هندی‌کندی و تشویر و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی را از اقدامات در حال پیگیری برشمرد و افزود: با اجرای این طرح ضمن تمرکز فرآوری محصولات طارم در نقاط مذکور، با ورود سرمایه‌گذاران، پساب‌های محصولات فرآوری شده نیز به نحو مطلوبی مدیریت خواهد شد و این منطقه را به کانون فرآوری و بسته‌بندی محصولات تبدیل خواهد کرد.

باقری، مدیریت پساب‌های فرآوری زیتون که به صورت صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی در شهرستان ایجاد می‌شود را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه و مدیریت صحیح، محیط زیست شهرستان با معضلات جدی مواجه خواهد شد.