کرمانشاه- متخصص رژیم درمانی و دانشیار دانشکاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اصلاح الگوی مصرف در کشور تاکید کرد و خطر جدی سونامی پوکی استخوان را گوشزد کرد.

به گزارش مرور نیوز، یحیی پاسدارمتخصص رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز یکشنبه در همایش همایش تاثیر رژیم درمانی در سلامت افرادکه در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: بیماری های غیر واگیر نتیجه تغییرات سریع در الگوی رژیم غذایی، کاهش فعالیت بدنی، افزایش استرس و اضطراب و افزایش مصرف دخانیات است.

وی با توجه به ارتباط تغذیه با اغلب بیماری ها بیان داشت: تغذیه نامناسب سبب می شود با افزایش سن مشکلات عدیده ای در فرد به وجود آید.

این متخصص رژیم درمانی خاطر نشان کرد: بار بیماری های مرتبط با تغذیه در سال ۲۰۱۱، 46 درصد و در سال 2020 به 57 درصد خواهد رسید.

افزایش آلاینده‌ها و افزودنی‌های غیرمجاز 60 درصد به تغذیه سالم آسیب می‌زند

وی با بیان اینکه نصف بیماری ها با مصرف غذاها ارتباط مستقیم دارند گفت: افزایش آلاینده ها و افزودنی های غیر مجاز در خوراکی ها سبب شده تا نزدیک به 60 درصد به تغذیه سالم آسیب برسد که باید افراد در خصوص خوراکی ها خود را به دانش مفید مسلح کنند.

وی ابراز داشت: در کشوری همانند ژاپن مردم آداب خوردن را رعایت می کنند اما متاسفانه در کشور ما با وجود اینکه به الگوی صحیح مصرف بسیار سفارش شده اما در بین مردم به آن توجه نمی شود.

وی به انتخاب درست خوراکی ها سفارش کرد و افزود: روغن هایی که در ظرف رسوب می کنند می تواند به قلب آسیب برساند و در قلب هم رسوب کند.

وی اذعان داشت: روغن ماهی یک روغن مفید است که سرشار از امگا 3 است اما روغن های دیگر بار منفی دارند و باید آنهایی را انتخاب کنیم که برای بدن ضرر کمتری دارند.

استان کرمانشاه 2 کارخانه تولید نان نیاز دارد

این متخصص تغذیه، چاقی را ام المرض دانست و بیان کرد: کاهش وزن، سالم ترین راه برای غلبه بر بیماریهاست که با کاهش وزن کلسترول، فشار خون و دیابت را می توان پایین آورد.

به گفته این متخصص حجم غذای مصرفی را باید کم کرد اما به کیفیت و تراکم انرژی مواد غذایی باید اهمیت داد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: غذاهای طبیعی مفید هستند و هر چه بشر در تغییر آنها دخالت کند خطر ابتلا به بیماریها در آنها بیشتر خواهد شد.

وی ابراز داشت: پخت نان معضلی است که هیچگاه در کشور ما حل نشده و باید به دنبال راهکاری اساسی برای حل آن باشیم.

پاسدار ادامه داد: استان کرمانشاه 2 کارخانه نان لازم دارد و باید به دنبال تولید نان حجیم سالم باشیم.

وی نان سبوس دار را بهترین نان معرفی کرد و افزود: مصرف این نان بهتر از آن است که یک بار آهن آرد را بگیرند و دوباره به آن آهن اضافه کنند.

پاسدار از مصرف کم سبزیجات در استان کرمانشاه خبر داد و خاطر نشان کرد: این مقدار مصرف سبزیجات پایین تر از استاندارد است و این یک خطر جدی است که باید به آن توجه کرد.

وی انتخاب گوشت مناسب را در رژیم غذایی دارای اهمیت دانست و گفت: ماهی دارای ارزش غذایی بالایی است که حداقل هفته ای 2 بار باید در برنانه غذایی گنجانده شود چرا که متوسط جهانی مصرف ماهی 18 و نیم است در حالی که در ایران این رقم 8 و 40 است.

ایام عید از مصرف شیرینی و آجیل‌های آلوده به قارچ پرهیز کنید

وی با توجه به نزدیک بودن ایام عید مردم را به مصرف کم شیرینی و شکلات سفارش کرد و یادآور شد: همچنین در این ایام از مصرف آجیل آلوده به قارچ های خطر ناک پرهیز کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین ابراز داشت: تدابیری که در کشورهای جهان باید در اولویت قرار بگیرد، اصلاح الگوی مصرف غذا، کاهش مصرف مواد قندی، کاهش مصرف نمک و چربی و افزایش فعالیتهای بدنی است.

وی اذعان داشت: متاسفانه بعد از حذف یارانه شیر و لبنیات مصرف این مواد غذایی با افت رو به رو شده و یا بهتر بگوییم نابود شده است و با این اوصاف در آینده باید منتظر سونامی پوکی استخوان باشیم.

این متخصص تغذیه گفت: در شهرستان روانسر با حمایت وزارت بهداشت توانستیم بر روی 10 هزار نفر تحقیقاتی را انجام دهیم که طی آن مشخص شد 42 درصد از زنان چاق، 40 ورصد اضافه وزن دارند و در مجموع 82 درصد یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند فقط 18 درصد از زنان سالم هستند.

شیوع بیماری در بین زنان بیشتر از مردان است

وی این رقم بالا را نشان فراموش شدن قشر زنان اعلام کرد و گفت: متاسفانه شیوع بیماری در ایران بین خانم ها بیشتر از آقایان است.

پاسدار هم سن شیوع دیابت در خانم ها را سریعتر از آقایان دانست و هم میزان ابتلا به دیابت را در این قشر بالاتر بیان کرد.

وی استفاده از قرصهای مکمل و ویتامینها را برای تامین مواد مورد نیاز بدن کافی نداست و بیان داشت: استفاده از سبزیجات، لبنیات و مواد طبیعی ویتامینهای مورد نیاز را تامین می کند.

دانشیا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابراز داشت: برنامه ای را برای تشویق مردم به سالم زیستن در دو شهرک کرمانشاه اجرا کردیم که طی آن بانوان چاقی را که توانستند وزن خود را کم کنند با اهداء هدایایی تشویق کردیم.

وی خاطر نشان کرد: با این کار و هزینه 40 میلیون توانیستیم 150 نفر را به حد سلامت برسانیم که اگر کار یکی از اینها به بیمارستان کشیده می شد بالای 80 میلیون هزینه داشت.

وی گفت: متاسفانه 40 تا 50 درصد معلم ها چاق هستند که باید برای گام نخست اصلاح الگوی مصرف را در بین ادارات و معلمین و کارمندان شروع کنیم.

وی در پایان پیشنهاد کرد؛ استانداری پروژه اصلاح الگوی مصرف غذایی را در بین پرسنل اجرا کند و در عوض پرداخت پول حق بیمه، پول سلامتی پرداخت کند.