دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به برنامه‌های در حال اجرا برای احیای دریاچه ارومیه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه در طول 10 سال نیازمند 20 هزار میلیارد تومان هستیم.

به گزارش مرور نیوز عیسی کلانتری امروز در «میزگرد تخصصی تغییر اقلیم، مسئولیتهای سازمانی و خلأهای قانونی» که در وزارت نیرو برگزار شد درباره نقش توسعه و برنامه‌های زیست محیطی در کشور اظهار کرد: عملکرد محیط زیست در برخی پروژه‌ها باید مورد توجه واقع شود؛ به عنوان نمونه می‌توان به عملکرد محیط زیست در سد شفا رود اشاره کرد؛ متاسفانه محیط زیست در برخی زمینه‌ها وا می‌دهد و گاهی اوقات نیز سختگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنده در سال 72 تمایل داشتم که به سازمان حفاظت محیط زیست بروم اما مورد قبول قرار نگرفت و دلیل آن را جلوگیری از توسعه عنوان کردند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: راه حلها مشخص است؛ دولت باید برای اجرای پروژه‌ها بودجه لازم را اختصاص دهد و از طرفی حدود 40 درصد آب کشاورزان کاهش یابد.

کلانتری تصریح کرد: 600 میلیون مترمکعب از آبهای عقب مانده باید جبران شود؛ برای اجرای برنامه‌ها پروژه ارس را حدف کرده‌ایم؛ راهکار دیگر تصفیه پس‌آبها و وارد کردن آن به دریاچه ارومیه است.

وی اظهار کرد: خرج دریاچه ارومیه در طول 10 سال حدود 20 هزار میلیارد تومان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخشهای دیگری از این میزگرد تخصصی به انتقاد از عملکرد محیط زیست پرداخت و خاطرنشان کرد: محیط زیست باید کلان نگر باشد و توان خود را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه 6 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد، دامه داد: گاهی اوقات طرحهای محیط زیستی که از سوی افراد ارسال می‌شود زمان بر است و سه سال به طول می‌انجامد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: محیط زیست باید از حالت شکاربانی بیرون آید البته که این برنامه‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد اما محیط زیست باید موتور محرک باشد.