رئیس سازمان آتش‌نشانی بندرعباس گفت: 90 درصد کل ساختمان‌های اداری و دولتی شهر بندرعباس فاقد سیستم اطفاء و اعلام حریق هستند.

به گزارش مرور نیوز، فرجام دانش بعد از ظهر امروز در نشست شورای شهر بندرعباس اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر بازدید از اصناف را 7 برابر کرده‌ایم تا میزان ایمنی را در حوزه بازار ارتقاء دهیم و شاهد بروز بحران‌های آتش‌سوزی نباشیم.

وی افزود: دستور خرید 3 بالابر جدید را داریم و تأمین اعتبار لازم برای این منظور نیز از سوی شهرداری بندرعباس صورت گرفته است تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایمنی شهر بندرعباس توسعه یابد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر بندرعباس با اشاره به تدوین دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس، عنوان کرد: به مرحله ای رسیده‌ایم که دستور العمل ایمنی شهر بندرعباس تدوین شده و برای اجرای آن به همکاری همه ارگان‌ها نیاز داریم و جلساتی را با حدود 27 ارگان مرتبط برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شرح وظایف هر سازمان نیز در آن به درستی مشخص شده است.

دانش خاطرنشان کرد: شهرداری باید خودش ایمنی‌اش کامل باشد و دستگاه‌های نظارت کننده باید خودشان در مرحله اول ایمنی را رعایت کنند.

وی گفت: بعد از دو سال از بروز آتش‌سوزی بزرگ در ستاره جنوب، پرونده آن با بررسی‌های کامل روی میز قاضی قرار گرفته است و در این پرونده ممکن است برخی افراد از شهرداری و از ستاره جنوب محکوم ‌شوند و حتی ممکن است محکومیت حبس در این پرونده صادر شود و لذا قصور از مسائل ایمنی در مقاطع زمانی خاص نمی‌گنجد و ممکن است سال‌ها بعد با بروز سانحه‌ای دامن‌گیر ما شود.

دانش خاطرنشان کرد: کاری که 11 سال پیش در ساخت ستاره جنوب از آن قصور شده بود، امروز بالاخره محرز شده و از حالت معضل به بحران رسید و اکنون باید جوابگو باشیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اظهار کرد: بازارچه غیراصولی نباید در شهر وجود داشته باشد چرا که محل عبور و حضور انبوهی از مردم در یک نقطه محدود است و اگر بحرانی در آن بروز کند، خسارات جانی و مالی فراوانی رخ می‌دهد و لذا راه اندازی بازاچه‌ جدید در شهر باید مدیریت شود. بازارچه جدیدی نباید از سر دلسوزی ایجاد شود زیرا همان کسانی که ما از دلسوزی برای آنها بازار ایجاد می‌کنیم، ممکن است در اثر یک سانحه‌ای کل زندگی‌شان و سرمایه‌شان را از دست بدهند.

دانش با بیان این که پس از جلسه یک ماه قبل با دادستان بندرعباساز شهرداری‌های منطقه 1 و 2 و 3 شهرداری استعلام کردیم و 45 ساختمان عظیم در شهر معرفی شد که پایان کار ندارند.

وی تأکید کرد: حتی ساختمان نظام مهندسی پایان کار ندارد. اگر قرار است شهر درست شود باید از خودمان شروع کنیم. وقتی ساختمان دادگستری که قاضی در آن نشسته نیز پایان کار ندارد و وقتی برخی ساختمان‌های شهرداری نیز امکانات و تجهیزات اولیه اعلام حریق و اطفاء حریق ندارند، چگونه می‌توان موضوع ایمنی را در کل شهر پیگیری کرد؟!

رئیس سازمان آتش‌نشانی بیان کرد: طی بررسی ما 90 درصد ساختمان‌های اداری و دولتی فاقد سیستم اطفاء و اعلام حریق هستند و اگر هم دارند در حد دکور است و بعد در موقع حادثه ما به عنوان شهرداری و آتش نشانی باید پاسخگوی آن باشیم.

دانش گفت: مساجد و مدارس به دلیل این که معاف از اخذ پروانه و پایان کار هستند نباید خودشان را معاف از بازدید ایمنی بدانند و چون عوارض نمی دهند سیکل آمدن به شهرداری را طی نمی کنند. نوسازی مدرسه می‌سازد اما اصلا بازدید ایمنی ندارد.

وی همچنین افزود: برخی ساختمان‌ها اگر معاف از عوارض هستند نباید معاف از بازدید ایمنی باشند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: 90 درصد بیمارستان‌ها در بندرعباس سیستم اطفاء ندارند. هتل‌های 5 ستاره ما سیستم اطفاء ندارند. بر چه اساس میراث فرهنگی ستاره می دهد؟ آیتم اصلی باید برای اعطای ستاره کیفی، ایمنی باشد اما این موارد مورد غفلت قرار گرفته است.