بیرجند- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: لازمه ریشه کن کردن طلاق در جامعه انجام مشاوره های قبل و بعد از ازدواج است.

به گزارش مرور نیوز، علی عرب نژاد صبح چهارشنبه در نشستی صمیمی با فرماندار شهرستان زیرکوه با بیان اینکه بهزیستی استان برنامه های ویژه ای برای جلوگیری از معلولیت ها دارد، اظهار کرد: خوشبختانه بهزیستی خراسان جنوبی توانسته پیشگیری از نابینایی، پیشگیری از بیماری ژنتیک را مدیریت و فعالیت خوبی با همکاری همه شهرستان ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر کاهش معلولیت ها را در حوزه پیشگیری در استان داشته ایم، افزود: در حوزه توان بخشی نیز خدمات معلولان کاملا تخصصی است و تلاش شده هم معلول و هم باور جامعه به نفع معلولان تغییر و توانمندی های معلولان رشد پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در جامعه بسیار زیاد شده و سازمان بهزیستی پیشگیری از طلاق و پیشگیری از اعتیاد را در دستور کار قرار داده است، گفت: در حال حاضر 33 مرکز و دفتر مشاوره و همچنین 287 مهد کودک فعال در استان وجود دارد.

وی با اشاره به دفتر کودکان و نوجوانان، دفتر شبه خانواده و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، بیان کرد: سازمان بهزیستی متولی این معضلات است و برای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست واگذاری ها و خانواده های جایگزین و فرزندخواندگی با مشاوره های اجتماعی همکاری دارد.

عرب نژاد عنوان کرد: مشاوران طلاق و مراکز زنان ویژه دختران فراری تحت نظر بهزیستی فعال است و در خصوص خدمات زنان بی سرپرست و بد سرپرست با مددکار تخصصی همکاری داریم.

وی با بیان اینکه بهزیستی عملا در حوزه دفتر زنان یک کار تقریبا موازی با کمیته امداد دارد، اظهار داشت: تنها دو درصد از این فعالیت های بهزیستی و کمیته امداد مشترک است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی، پیشگیری و توانبخشی است، گفت: سازمان بهزیستی انتظار حمایت در موضوع کاهش آسیب های اجتماعی را دارد.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی امری بسیار مهم است، عنوان کرد: دو فعالیتی که به سازمان بهزیستی سپرده شده است که یکی از آن ها حمایت از زنان بی سرپرست است که با همکاری 11 سازمان عملیات قوی در برنامه استان در دست اجرا است.

عرب نژاد با اشاره به اینکه کنترل و کاهش طلاق از دیگر فعالیت های بهزیستی است، افزود: با توجه به اینکه آمار طلاق در شهرستان حاجی آباد بسیار بالا است لذا می طلبید اتاق فکر تشکیل و با هیئت اندیشه ورزان چاره ای اندیشیده شود.

مدیر کل بهزیستی با بیان اینکه بیشترین فعالیتی که باید انجام شود اطلاع رسانی وآگاه سازی مردم در بحث مشاوره های پیش از ازدواج است، بیان کرد: اکثر زوج ها قبل از ازدواج به مشاوره نمی روند و گاهی انتخاب ها ناپخته انجام می شود.

وی ادامه داد: لازمه ریشه کن کردن طلاق در جامعه شرکت در مراحل مشاوره قبل و بعد از ازدواج است.

عرب نژاد با اشاره به اینکه در دوره های مشاوره ای بسته های آموزشی و مهارت های زندگی تدوین شده است، افزود: 36 مشاور تخصصی در شهرستان ها فراخوان شده اند که از مهارت تخصصی برخوردارند و مهارت های زندگی را آموزش می دهند.

وی با بیان اینکه باید جامعه را حساس کنیم و خوشبختانه اکنون در چهار شهرستان سربیشه، اسدیه، نهبندان و بیرجند و دفاتر ازدواج ابلاغ شده تا نامه مشاوره نباشد عقد انجام نشود، اظهار داشت: کاهش 20 درصدی را در آمار طلاق برای برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده ایم اما این مهم جز با حمایت استانداری و متولیان امر محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با مشاوره ژنتیک آمار معلولیت ها نیز کاهش خواهد یافت، گفت: با توجه به اینکه معلولیت نگرانی زیادی در بین خانواده ها ایجاد کرده لذا باید قدم های محکم و مهمی در این زمینه نیز برداشته شود.