سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی با بیان اینکه بیش از 44 هزار خانواده تحت پوشش توانمندسازی کمیته امداد استان مرکزی قرار گرفت گفت: بیش از 708 میلیارد ریال به مددجویان در استان مرکزی پرداخت شد.

به گزارش مرور نیوز، عدالت بهرامی ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه با محوریت برنامه‌های جشن نیکوکاری در سطح استان مرکزی با اشاره به پیشینه کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: 14 اسفندماه سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی است که اکنون با داشتن 38 سال سابقه به پیشواز سی‌ و نهمین سال خدمت‌گذاری خود می‌رود.

وی افزود: مسئله خدمت‌رسانی در قالب انفاق در دوران شاه‌ستیزی و در اوایل سال 42 توسط پیشکسوتان عرصه امداد به انجام می‌رسید که سرانجام در تاریخ 14 اسفندماه سال 57 و پس از گذشت 22 روز از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل(ره) این نهاد بنیان‌‌گذاری شد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در اوج اقتدار همچنان متواضع بودند و اجازه نمی‌دادند نام بلند مرتبه ایشان بر روی ارگان و یا نهادی گذاشته شود و کمیته ا مداد تنها نهادی است که به نام پدر انقلاب ایران اسلامی مزین شده است و همین امر سبب سنگین بودن رسالت این نهاد محسوب می‌شود.

بهرامی ادامه داد: رویکرد اصلی این نهاد بر مبنای اسناد بالادستی اعم از برنامه توسعه پنج ساله، سند چشم‌انداز 20 ساله و اساس‌نامه شخص امام راحل(ره) که مورد بازنگری قرار گرفت تبیین و تدوین شده است، توانمندسازی خانوارهای ناتوان، توسعه مشارکت‌های مردمی و چابک‌سازی ساختار درون‌سازمانی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی این مجموعه محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمینه توانمندسازی تعداد 44 هزار و 824 خانواده با جمعیتی بالغ بر 81 هزار و 816 نفر را تحت پوشش دارد گه از این تعداد برخی به عنوان مستمری بگیر از تمام خدمات و برخی هم به‌صورت موردی از تعدادی از خدمات ما استفاده می‌کنند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی خاطرنشان کرد: خروج هرساله بیش از 10 درصد خانواده‌ها از چرخه حمایتی کمیته در دستورکار این نهاد قرار دارد و هرساله جشن توانمندسازی به این سبب در نهاد کمیته امداد برگزار می‌شود.

بهرامی بیان کرد: دریچه ورودی و خروجی کمیته امداد امام خمینی(ره) با یکدیگر توازن ندارند و باید گفت که میزان ورودی‌ها بیش از خروجی در این نهاد است که امداد در رابطه با این ورودی‌ها نمی‌تواند هیچ نقشی را ایفا کند زیرا مجموعه کمیته امداد میزبان آسیب‌هایی می‌شود که در جای دیگری تولید و به جامعه ورود یافته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت فعالیت مددکاران در این مجموعه گفت: مددکاران کمیته امداد موظفند که پاسخگوی تمامی نیازهای وارده مددجویان باشند و این افراد باید خانوارهای تحت نظر را پایش کنند و به تفکیک ظرفیت توانمندپذیر بودن یا نبود آنها برنامه‌ای مشخص برای خروج این خانواده‌ها از چرخه حمایتی تدوین و تنظیم کنند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی افزود: فعالیت مددکاران این کمیته همانند پرستاری است که پس از معالجه بیماران متخصص مربوطه را به بالین آنها می‌برد با این تفاوت که مددکاران پس از بررسی معضلات موجود در زندگی فرد مددجو در راستای برطرف شدن نیازهای آن اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

بهرامی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد به‌منظور توانمدسازی مددکاران در دستورکار ما قرار دارد زیرا معتقدیم مددکار توانمند قادر به خارج سازی و توانمدسازی مددجویان تحت نظر چرخه حمایتی هستند.

708 میلیارد ریال به مددجویان در استان مرکزی پرداخت شد

وی عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در 11 ماهه سپری شده سال 95 مبلغی بالغ بر 708 میلیارد و 660 میلیون و 473 هزار ریال پرداختی به مددجویان سطح استان داشته که در قالب خدمات بلاعوض، وام قرض‌الحسنه و یا پرداختی با عوض این مبالغ توزیع شده‌اند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی خاطرنشان کرد: مبلغ پرداختی‌های بلاعوض کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی بالغ بر 486 میلیارد و 928 میلیون و 295 هزار ریال برآرود شده که در عرصه‌های مستمری ماهیانه، درمانی، فرهنگی، هزینه‌های مسکن و ازدواج صرف شده است.

بهرامی بیان کرد: مبلغ 221 میلیارد و 732 میلیون و 178 هزار ریال در قالب وام‌های قرض‌الحسنه با مبالغ پنج میلیون تومانی در زمینه تامین معیشت خانواده‌ها و با مبالغی بالاتر درراستای ایجاد اشتغال مددجویان پرداخت شده است.

وی افزود: از میزان پرداختی‌های کمیته امداد استان مرکزی بالغ بر 263 میلیارد و 126 میلیون ریال به پرداختی‌های خیران، صدقات، زکات کشاورزان و سایر کمک‌های نقدی اختصاص دارد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در جمع بندی میزان پرداختی‌های سطح استان مرکزی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در سطح استان مرکزی تاکنون بالغ بر 70 میلیارد تومان خدمات ارائه کرده است که از این میزان حدود 5.48 میلیارد پرداختی بلاعوض، 5.22 میلیارد پرداختی قرض‌الحسنه باعوض و میزان 26 میلیارد تومان توسط خیران مساعدت شده است.

بهرامی ادامه داد: معتقدیم که استان مرکزی از ظرفیت صنعتی و تولیدی مناسبی برخوردار است و همین ظرفیت‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ارتقاء کمک مجمع خیران سطح استان مرکزی باشند.

وی عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) بر اساس قوانین وضع شده چهار منبع تامین اعتبار دارد، عنایات مقام معظم رهبری که در ابتدای هر سال و مناسبات متفاوت که شامل کمیته امداد می‌شود، اعتبارات دولتی که در قالب لایحه و بودجه سالانه تعیین می‌شود، کمک‌هایی که از مجامع اقتصادی تحت عنوان مجامع تولیدی با رویکرد اقتصادی فعالیت دارند و کمک‌های مردمی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کمیته است منابع تامین اعتبارات این نهاد هستند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی خاطرنشان کرد: تاسیس صندوق قرض‌الحسنه ولایت یکی از رویکردهای کمیته به‌منظور گسترش حمایت‌های مردمی بود که با رویکردی 100 درصد اسلامی اداره می‌شود و بسیار مورد استقابل واقع شد و در حال فعالیت است.

بهرامی بیان کرد: تمامی افرادی که نسبت به جمع‌آوری مبالغ صدقات خانگی و یا صدقات صندوق‌های مستقر در سطح شهر اقدام می‌کنند دارای مجوز و حکم ماموریت هستند که همه افراد می‌توانند این حکم را بررسی کنند و در صورت مواجه شدن با فردی که فرم ماموریت ندارد با پلیس تماس برقرار کنند و یا آن فرد را به نزدیکترین کمیته امداد تحویل دهند.

وی افزود: سامانه خیرات آنلاین به‌مظور تسهیل در امر پرداخت صدقات و خیرات عموم مردم راه‌اندازی شده و عموم مردم می‌توانند با شماره‌گیری کد *8877*086# نسبت به پرداخت صدقات به‌صورت آنلاین اقدام کنند.

برگزاری جشن نیکوکاری در پایگاه‌های مستقر سراسر استان مرکزی

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی با اشاره به فرارسیدن سال جدید و برپایی جشن نیکوکاری در نیمه دوم اسفندماه گفت: این جشن در تاریخ کشور ما نهادینه شده است و هر ساله دو مرتبه در پایان نیم فصل اول و دوم سال برگزار می‌شود.

بهرامی ادامه داد: جشن نیکوکاری به مدت سه روز در پایگاه‌های مستقر سراسر استان مرکزی برگزار می‌شود که بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده این جشن در تاریخ 18 اسفندماه در مدارس سراسر استان مرکزی، در تاریخ 19 اسفندماه در پایگاه‌های مقاومت بسیج سراسر استان و در تاریخ 20 اسفندماه در مساجد و مصلی‌های سطح استان مرکزی برگزار می‌شود و مسئولان این جشن به جمع‌آوری هدایا و خیرات نقدی و غیرنقدی آحاد مردمی می‌پردازند.

وی عنوان کرد: شعار جشن نیکوکاری امسال بهار همدلی، شکوه مهربانی برگزیده شده است و امیدواریم که امسال هم با همدلی و همکاری اقشار مختلف جامعه بتوانیم به افراد مددجو برای داشتن نوروزی بهتر کمک‌‌ کنیم.