همدان-رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به پیگیری‌ها برای ثبت جهانی کشمش ملایر اشاره کرد و گفت: امسال صادرات کشمش ملایر از نظر ارزشی 47 درصد و از نظر وزنی 33 درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرور نیوز، حمیدرضا متین ظهر چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان همدان با بیان اینکه طی 10 ماه گذشته 106 میلیون دلار صادرات از گمرک همدان انجام شده است، گفت: مجموع صادرات استان همدان از گمرک همدان و سایر گمرکات 675 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی 54 میلیون دلار از گمرک همدان و 236 میلیون دلار از سایر گمرکات و در مجموع 290 میلیون دلار صادرات داشته است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی نیز 9 میلیون دلار از گمرک همدان، 25 میلیون دلار از سایر گمرکات و در مجموع 34 میلیون دلار صادرات داشته است.

متین به رشد صادرات در بخش کشاورزی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه عراق ورود سیمان را ممنوع کرده در حالی که حجم زیادی از صادرات استان همدان را سیمان تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر امسال همانند سال‌های گذشته صادرات سیمان از استان همدان انجام می‌شد رشد صادرات از گمرک همدان افزایش می یافت، ادامه داد: با حذف صادرات سیمان استان همدان دچار بحران شد.

امسال تراز صادراتی 87 میلیون دلار بوده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه امسال در همدان ثبت سفارش 48 درصد، ارزش ثبت سفارش 102 درصد و درخواست کارت بازرگانی 57 درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: امسال تراز صادراتی 87 میلیون دلار بوده است.

متین با بیان اینکه صادرات گمرک همدان از نظر وزنی طی 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته 5 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: صادرات استان همدان از نظر وزنی بااحتساب صادرات گمرک همدان و سایر گمرکات 27 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ثبت جهانی گردوی تویسرکان و سیر همدان و پیگیری‌ها برای ثبت جهانی کشمش ملایر، گفت: صادرات کشمش از نظر ارزشی 47 درصد و از نظر وزنی 33 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک استان همدان نیز بااشاره به فعالیت پنجره واحد تجارت در گمرک همدان طی دو سال گذشته اظهار داشت: شرایط صادرات طی دو سال گذشته تغییر یافته و صادرکنندگان دیگر در گمرک حضور فیزیکی ندارند.

پنجره واحد تجارت با 11 سازمان پیوند داشته و مجوزها را همزمان صادر می‌کند

جمال خشوعی با اشاره به اینکه پنجره واحد تجارت با 11 سازمان پیوند داشته و مجوزها را همزمان صادر می‌کند، عنوان کرد: پنجره واحد تجارت در کاهش زمان ترخیص کالا تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه تعداد صادرکنندگان در سال 93 در استان همدان 40 نفر بود که اکنون به 75 نفر رسیده است، افزود: افزایش تعداد صادرکنندگان نشان دهنده رضایت از گمرک همدان است.

خشوعی با بیان اینکه 80 درصد محصولات کشاورزی استان همدان از سایر گمرکات صادر می‌شود، گفت: استان همدان با مشکل حمل و نقل ترانزیتی یخچال‌دار روبروست.

وی با بیان اینکه بازارهای هدف افزایش یافته و کشورهای سومالی، غنا و عمان به فهرست بازارهای هدف استان همدان اضافه شده است، گفت: از سال 92 تا کنون صادرات استان روند رو به رشدی داشته است.

صادرات خدمات در استان همدان نیاز به برندسازی دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز بهره‌مندی از نیروی متخصص و کارآمد را از نقاط قوت کشور و استان همدان دانست و گفت: صادرات خدمات در استان همدان نیاز به برندسازی دارد.

احمد توصیفیان با اشاره به اینکه رقیبان سرسختی در بخش خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی در دنیا وجود دارد، عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه به صادرات خدمات توجه شده بود.

وی با بیان اینکه طی 9 ماه امسال در کشور 10 میلیارد و 288 میلیون دلار صادرات بخش خدمات انجام شده است، عنوان کرد: استان همدان در حوزه خدمات فنی و مهندسی ۱۲.۹ میلیون دلار صادرات خدمات داشته است.

توصیفیان با بیان اینکه استان همدان در بخش IT حدود ۳.۷ میلیون دلار صادرات خدمات انجام داده است، عنوان کرد: استان در بخش گردشگری ۴۵.۶ میلیون دلار، در حوزه ترانزیت و حمل و نقل ۱۷.۳ میلیون دلار و در بخش‌های تجاری بازرگانی ۹.۸ دهم میلیون دلار صادرات خدمات داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز صادرات را راه نجات تولیدات و فضای صنعتی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: 20 شرکت از استان همدان به مدت 6 روز در نمایشگاه بین‌المللی عراق حضور داشتند.

کیوان گردان با اشاره به اینکه در مدت برگزاری نمایشگاه در کشور عراق 14 قرارداد به ارزش 2 میلیون دلار منعقد شده و همچنان این قراردادها ادامه دارد، عنوان کرد: باید صادرات به کشورهای بازار هدف را افزایش داد.