‌معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: میزان متوسط کسری مخزن سالانه در استان سمنان 150 میلیون متر مکعب است که باعث ایجاد بحران شدید کمبود آب و خشکسالی در استان سمنان شده است.

‌به گزارش ‌مرور نیوز، محمدرضا خاموشی در نشست مدیران و رؤسای آب منطقه‌ای سمنان با دادستان‌های استان سمنان به منظور تشریح طرح تعادل بخشی و احیاء منابع آبی اظهار کرد: سالانه 140 میلیون متر مکعب اضافه برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های مجاز آب در استان سمنان صورت می‌گیرد، این در حالی است که میزان متوسط کسری مخزن سالانه در استان سمنان 150 میلیون متر‌مکعب است.

وی با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز آب در استان سمنان در حال رسیدگی و تعیین تکلیف هستند، گفت: علاوه بر این، تعدادی از متجاوزین و متخلفین اقدام به اضافه برداشت غیرمجاز از منابع آبی می‌کنند که با پیگیری دادگستری استان سمنان در حال رسیدگی هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان خاطرنشان کرد: در همین راستا و برای برخورد با متجاوزین و متخلفین، از مجموع 1700 چاه کشاورزی در استان، تا کنون 1352 کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی در استان سمنان نصب شده است.

خاموشی اظهار کرد: تعداد 86 چاه غیرمجاز نیز در استان سمنان تعیین تکلیف و رسیدگی شد، که با تعیین تکلیف این تعداد چاه غیرمجاز، میزان یک میلیون و 135 هزار متر مکعب آب صرفه جویی شد.

وی همچنین یادآور شد: 86 درصد از منابع آبی در استان سمنان در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و 5 درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود.