رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هر دانش آموز مازندرانی متوسط دو دندان کشیده دارد.

به گزارش مرور نیوز، قاسم جان بابایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در راستای طرح تحول سلامت با توجه به اینکه 18 کلینیک ویژه دندان پزشکی در استان وجود دارد، حضور خیران نیز در این زمینه پررنگ است، افزود: بر اساس تفاهم نامه ای مشترک با دندان پزشکان و آموزش و پرورش با حضور پزشکان در مدارس ارزیابی وضعیت دهان و دندان دانش آموزان انجام و نیز حضور این افراد در دندانپزشکی با تعرفه دولتی انجام می‌شود.


وی از معالجه دندان 200 هزار کودک مدارس ابتدایی در سطح مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: 80 هزار نفر از کودکان مدارس در معالجه دندان پزشکی قرار گرفتند چرا که بهبود شاخص دندان ها و تعداد آن در کودکان زیر 14 سال مورد انتظار است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: به طور متوسط بیش از 2 دندان کشیده شده در هر کودک ارزیابی شده است و پر کردن شیار دندان های آسیاب زیر در کمترین شاخص قرار دارد و هر کشوری از میزان شاخص بیشتر باشد نشان از بهداشت دهان و دندان است و رتبه مناسبی دارد.


وی، یکی از دلایل عامل بیماری سرطان در مازندران را رعایت نشدن بهداشت دهان و دندان عنوان کرد و افزود: این مهم در حال بررسیهای بیشتری است. عامل سموم شیمیایی در باغ ها نیز بر اساس تفاهم نامهای با جهاد کشاورزی کنترل و محدودیت عرضه این سموم در دستور کار قرار دارد.

جان بابایی از تشکیل مجمع ملی سلامت در برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار کرد: این مجمع ملی نشان از کارکرد حوزه سلامت دارد. همچنین 75 درصد سهم سلامت را سازمان‌های دیگر بر عهده دارند و 25درصد به طور مستقیم باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: نخستین مجمع سلامت در کشور با حضور رئیس جمهور، وزیران کشور، کشاورزی، بهداشت و روسای برخی سازمان‌ها، روسای علوم پزشکی کشور و استانداران در تهران برگزار شد. در مجمع ملی سلامت از شش سازمان برتر در کشور که فعالیت پررنگ تری نسبت به سازمان های دیگر داشتند تجلیل شد. در این مجمع، دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور، شهرداری تهران در حوزه شهرداری‌ها، بنیاد جانبازان به دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، صدا و سیما به دلیل فعالیت های این حوزه، ستاد اجرایی فرمان امام و از استانداری کرمان در بین استانداری های کشور، تجلیل شدند.


وی، اقدامات 3 ساله گذشته دانشگاه علوم پزشکی مازندران را در راستای انتخاب به عنوان دانشگاه برتر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاثیرگذار دانست، اظهار کرد: در مجمع ملی سلامت علاوه براینکه این شش سازمان از سوی رئیس جمهور تقدیر شدند، سازمان های دیگری هم با حضور وزیر بهداشت و وزیران فعال در سلامت لوح سپاس دریافت کردند که شرکت برق منطقه ای مازندران یکی از این سازمان ها بود.

جان بابایی با اشاره به رتبه نخست دانشگاه در حوزه پژوهش در میان دانشگاه های تیپ دو کشور خاطرنشان کرد: ارسال مقالات پژوهشی بیشتر از مراکزی همچون پاستور و بقیه الله برای داوری بوده است.


وی با بیان اینکه این افتخارات نشان دهنده پیشرفت دانشگاه در تمامی موقعیت‌ها است، گفت: رتبه نخست در آموزش پزشکی و غذا و ساماندهی برنج، از موفقیت ها در حوزه بهداشت و درمان است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ساخت و افتتاح 150 خانه بهداشت با حضور وزیر بهداشت در کمتر از چهار سال خبر داد و خاطرنشان کرد: ساخت 80 خانه بهداشت و 68 خانه بهداشت روستایی، از اقدام‌های مهمی است که در این راستا اتفاق افتاده است و مازندران بیشترین طرح های بهداشتی را در کشور را اجرایی کرد.


جان بابایی در اختیار داشتن مراکز بهداشتی از سوی شوراهای روستایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مسئولان روستاها با نظارت بر خدمات، اشکال‌های موجود را اطلاع‌رسانی کنند.


وی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از 80 هزار متر مربع بنا در حوزه بهداشت ساخته شد، افزود: زمین های اهدایی از سوی خیران سه برابر مساحت آن بنا بوده است و در برخی طرح‌ها با حضور خیرین، علاوه بر اهدای زمین کارهای محوطه سازی و دیوار کشی نیز انجام شد و این نشان از مشارکت فراوان خیران و مردم در امر بهداشت و درمان مازندران دارد.