همدان - معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 63 هزار هکتار از اراضی استان همدان به بیابان تبدیل شده است.

به گزارش مرور نیوز، عیسی بختیاری ظهر شنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به بیابان‌زایی در استان همدان گفت: استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی عامل اصلی پیشروی به سوی بیابانی شدن اراضی استان همدان است.

وی با بیان اینکه نوع بیابانی شدن همدان با استان‌های جنوبی و استان های اصفهان و فارس متفاوت است، ادامه داد: در استانهای جنوبی بیابان به معنای مکانی است که در اثر جابجایی شن و تپه ها ایجاد شده اما در استان همدان بیابان به معنای فقیر شدن مرتع است.

بختیاری با بیان اینکه قسمت هایی از دشت قهاوند، کبودراهنگ و دشت شوشاب ملایر به عنوان بیابان شناخته شده است، گفت: سال گذشته 15 هزار هکتار از این بیابان‌ها در طرح بیابان‌زدایی قرار گرفت و اکنون پوشش گیاهی 40 هکتار از این 15 هزار هکتار تا حدود 60 درصد به حالت اولیه برگشته است.

وی بابیان اینکه بیابان زدایی 45 هزار هکتار دیگر نیز در دستور کار است، عنوان کرد: آموزش، فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت‌های مردمی یکی از راه‌های بیابان‌زدایی است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه 63 هزار هکتار از اراضی استان بیابان است، به اجرای طرح کاداستر در استان همدان اشاره و عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر اساس اعتباری است که اختصاص پیدا کرده است.

بختیاری با بیان اینکه 50 هزار هکتار از اراضی استان همدان برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته‌ است، افزود: در سال جاری نیز 20 هزار هکتار از طرح کاداستر در سطح استان همدان به اجرا رسیده است.

وی بیان کرد: 700 میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح کاداستر اختصاص پیدا کرده که تمام این اعتبار وصول نشد و تقریبا 100 میلیون آن وصول شده است.