مشهد نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بزرگترین عامل پیشرفت از دیدگاه غربی‌ها پشت پا زدن به دین است و عده‌ای بودند که به غرب تکیه کردند تا به پیشرفت برسند، اما اینگونه نشد.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی، در افتتاحیه سلسله نشست های اسلامی سازی علوم انسانی که در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: برنامه های انجام گرفته در دانشگاه امام رضا (ع) که به اسلامی سازی علوم انسانی و برگزاری سلسله نشست‌های مرجعیت علمی و تحول علوم انسانی پرداخته است، بسیار شایسته و مورد تقدیر است.

وی افزود: اگرچه برنامه‌ها و نشست های متنوع در این موضوع انجام شده و در حال انجام است اما شاهد پراکندگی‌ها و ضعف‌هایی هستیم و باید حرکتی جدی‌تر توسط دانشگاهیان و برنامه ریزان کشور صورت پذیرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه اسلامی سازی علوم انسانی رایج در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: لازمه رشد در این عرصه این است که در درجه اول باید متوجه شویم که عامل اصلی سوق دادن علوم انسانی و اسلامی به علوم غربی چه بوده و تا دلایل آن مشخص نشود در عرصه عملی شدن این امر موفق نمی شویم.

وی با بیان اینکه اگر سراغ ضعف هایمان نرویم حرکت ضعیف پیش‌ می‌رود و سبب تحول در علوم انسانی و اسلامی نمی‌شود، عنوان کرد: زمانی که مردم در عرصه علم و دانش به سراغ غرب رفتند فکر می‌کردند که غرب پیشرفته‌ در علوم صنایع، تجربی و غیره است و این گمان پس از رنسانس گمان بی‌معنایی نبود اما موضوع این است که برای چه در حوزه علوم انسانی و اسلامی به سراغ غربی‌ها رفتیم؟

آیت الله علم الهدی با تاکید بر اینکه باز و بست کردن راه‌های علم و فکر مثبت و منفی با زور و تزریق امکان‌پذیر نیست، افزود: امری که سبب شد تا جامعه ما در مسیر توسعه و رشد علمی به‌ ویژه علوم انسانی به سمت غرب برود برخی تفکرات غلط بود. اما الان اوضاع تغییر کرده است و ما رهبری عالم، فرهیخته، اندیشمند و باتدبیر داریم و نیازی به غربی‌ها نداریم و باید به وادی اسلامی این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: رفتارها و حرکت های علمی ما باید به گونه ای باشد که در مقام عملیات و اجرا دچار مشکل نشویم و مشکلی که مارا در این راه تهدید می کند سکولارسازی علمی است که دشمنان غربی در کشور انجام دادند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی سندی بالاتر از قرآن نداریم، گفت: کلام پروردگار جریان توسعه انسانی در مباحث دینی است و علم و ایمان در کنار هم باید باشند تا به توسعه علمی و موفقیت برسیم و این دو جدای از یکدیگر نیستند. دشمن نیز این موضوع را سال‌ها قبل تشخیص داد و جهت ایجاد انحراف در کشور به سکولارسازی در تعلیم دست زد.

وی بیان کرد: بزرگترین عامل پیشرفت از دیدگاه غربی‌ها پشت پا زدن به دین است و عده‌ای بودند که به غرب تکیه کردند تا به پیشرفت برسند، اما اینگونه نشد و تنها راه پیشرفت در هر عرصه‌ای حرکت در مسیر دین است و دیدگاه‌های غلط سبب شده که غرب مرجع ما در علوم انسانی و اسلامی بشود.