رئیس اتاق اصناف مشهد از آغاز طرح تشدید بازرسی اصناف از امروز تا نیمه فروردین ماه در استان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محمود بنانژاد صبح امروز در نشستی با اتحادیه ها و اصناف مشهد در قالب جلسه توجیهی طرح ویژه نظارتی نوروز 96 با اشاره به طرح بازرسی اتاق اصناف مشهد برای عید اظهار کرد: طرح تشدید بازرسی از 15 اسفند آغاز خواهد شد و نیروهای ما در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در 6 پایگاه حضور خواهند داشت و گشت های ویژه ای نیز در سطح شهر صورت می گیرد. سعی می شود این بازرسی ها هم برای مردم و هم برای بازار ملموس باشد.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال، تنظیم بازار و فروش های فوق العاده به دو شکل آغاز شده است. یکی از این راه ها راه اندازی نمایشگاه بهاره است. همچنین فروشگاه های فوق العاده نیز در سطح شهر آغاز به کار کرده است. یکی از اقدامات ویژه بازرسان نظارت بر فروش های فوق العاده و حراج هاست چراکه دیده شده برخی واحدهای صنفی به صورت خودسرانه اقدام به فروش فوق العاده می کنند.

بنانژاد با بیان اینکه بازرسان باید توجه به مجوز صادر شده از سوی اتحادیه ها برای فروش فوق العاده داشته باشند، گفت: اتحادیه ها باید بر واحدهای فروش فوق العاده خودسر نظارت داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اهداف این طرح در نوروز امسال بیان کرد: یکی از اهداف از راه اندازی فروش فوق العاده تشویق مردم و ایجاد شور و نشاط در بازار است. همه بازرسان با نهایت دقت و با در نظر گرفتن شرایط ویژه بازار و نیز با رعایت حقوق مصرف کننده باید وارد بازار شوند تا تنشی در آن ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته مبالغ زیادی در همان زمان کوتاه ایام عید به خریداران و مصرف کنندگان بازگشت و مسایل به مسیر قضایی کشیده نشد.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه ما برای مبارزه با کالای قاچاق در کنار بازرسان قرار گرفته ایم، گفت: اصناف قربانی قاچاق هستند. 40 درصد اصناف در سال 60 واحدهای تولیدی بوده اند که این آمار امروز به 17 درصد رسیده است. این کاهش ناشی از توسعه کالای قاچاق و وارداتی است. ما به عنوان اصناف که 18 درصد در تولید ناخالص استان سهم داریم، باید در کنار این بازرسی ها قرار بگیریم.

بنانژاد با اشاره به ماجرای بازار رضای مشهد و برخورد برخی از کسبه بازار با بازرسان عنوان کرد: اصناف خیلی در این اتفاق دخیل نبوده اند. در این ماجراها همیشه افرادی هستند که خارج از این مجموعه ها حضور داشته و سوءاستفاده گر هستند. در حال حاضر در زمینه تولید پوشاک و کفش همه مدل امکان تولید در کشور وجود دارد و نیازی به کالای خارجی نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 20 میلیون زائر به مشهد می آیند که متاسفانه بخشی از درآمدهای ناشی از مبادلات تجاری آنان به جیب قاچاقجیان می رود.