استاندار ایلام با بیان اینکه استان ایلام فرسایش خاک بالایی دارد گفت: منشا 80 درصد ریزگردها خارجی است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا مروارید امروز در مراسم جشن درختکاری و آغاز فصل رویش گیاهان و درختان در دانشگاه ایلام اظهار داشت: ما باید در مرحله نخست آب و خاک استان ایلام را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان ضروری است، افزود: متاسفانه استان ایلام فرسایش خاک بالایی دارد و باید با آبخیزداری این نقص را برطرف کرد.

استاندار ایلام با بیان اینکه باید تمام ارگان‌های مرتبط با این حوزه همت کنند تا بتوان به خوبی از عهده اجرای برنامه‌های مرتبط با پیشگیری از فرسایش خاک بر آمد عنوان کرد: تنها منابع طبیعی و آبخیزداری مسئول این کار نیست بلکه تمامی ارگان‌ها باید وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است که کافی نیست گفت: یک میلیون و هفت‌ صد هزار هکتار جنگل و مرتع داریم، درباره تغییرات اقلیم پیش آمده اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی ما باید کار خود را انجام دهیم.

مروارید خاطرنشان کرد: باید درباره گیاهان بومی و غیربومی که در اقلیم ما جوابگو هستند با توجه به الگوی میزان بارندگی تحقیق و کار کرد.

وی با اشاره به پدیده ریزگردها تأکید کرد: باید توجه کرد که حتی در آمریکا پدیده ریزگردها وجود داشت که آنها توانستند این پدیده را مهار کنند، ما نیز باید با انجام تحقیق این مشکل را برطرف کنیم.

استاندار ایلام با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکل ریزگردها نیاز به همکاری کشورهای همسایه داریم، تصریح کرد: بیست درصد مشکل ریزگردها منشأ داخلی است و 80 درصد آن منشاء خارجی دارد.

وی گفت: اکنون در دشت‌های ایرانی مناطق و شهرهای کویری ایران که با مشکل کم آبی مواجه‌اند اقدامات مؤثری صورت گرفته و باید برویم آنها را ببینیم و الگو بگیریم.

مروارید خاطرنشان کرد: مسئله اصلی حفظ آب و خاک است و با محقق کردن و حفظ این مسئله می‌توانیم اشتغال‌زایی انجام بدهیم و شادابی را به همراه بیاوریم و کارهای بزرگی انجام دهیم.