همایش تجلیل از فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن شهید آوینی شهر دهدشت برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، مسجد میراث ارزشمند پیامبراکرم(ص) و خلوتگه رب و عبد و تماشاگه فرشتگان پرگشودۀ الهی است تا سبب آفرین گفتن خداوند متعال را در رفتار انسان نظاره کند.

در 18 اسفند ماه 1371 به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تاسیس و این کانون‌ها در کشور برای برقراری پیوندهای اثر بخش بین فرد، خانواده و جامعه دینی فعالیت خود را آغاز نمودند.

با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان اولویت‌های مهم برنامه‌ای این کانون‌ها عبارتند از آسیب‌های اجتماعی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، جمعیت و خانواده، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار و شهادت، جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، شعار سال، توسعه نماز و تولیدات فرهنگی و هنری مساجد بومی استان است.

همایش تجلیل از فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه وبویراحمد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحم د و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن شهید آوینی شهر دهدشت برگزار شد.

در این برنامه از مدیران کانون‌های برتر در زمینه فعالیت‌های مخلفت فرهنگی و هنری در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، لنده، بهمئی، باشت و گچساران تجلیل شد.

سید عیسی دیدگاه مدیر کانون شیخ بهایی مسجد روستای مال شیخ از توابع شهرستان لنده در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امسال ما برنامه‌های متنوعی از جمله خانه‌های نور، آموزش قرآن به جوانان و نوجوانان، جشن نیکوکاری، جشن نیمه شعبان و برنامه‌های مختلف ملی و مذهبی در مسجد روستا برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه باید برای ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی در مساجد تلاش کنیم، گفت: برای جذب جوانان و نوجوانان در مسجد اردوهای مختلف زیارتی و تفریحی و همچنین مسابقات ورزشی برگزار نمودیم.

گودرز پورابراهیمی مسئول کانون فرهنگی و هنری یاسین از مسجد امام رضا(ع) شهر دهدشت با بیان اینکه اولویت ما ترویج فرهنگ قرآنی در بین نسل جدید است، گفت: ما برای آشنا نمودن جوانان با فرهنگ غنی اسلامی برنامه‌های متنوعی در ایام مختلف ملی و مذهبی در مسجد اجرا و برنامه ریزی کردیم که در سال آینده میزان فعالیت و برنامه‌های این کانون را افزایش دهیم.

سید نعمت الله حجازی مدیر مسئول کانون شکوفه‌های قرآن مسجد صاحب الزمان شهر گچساران بیان کرد: امسال برنامه‌هایی در بحث آموزش قرآن و احکام برای جوانان و نوجوانان، خانه های نور، برپایی جشن‌ها و مراسمات مذهبی را در مسجد اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه گروه‌های مختلف هنری مانند تئاتر و سرود و همچنین هسته‌های پژوهشی را نیز تشکیل دادیم، افزود: هدف ما این است که سربازان پا به رکابی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه داشته باشیم.

سودابه ایرجی مدیر کانون مسجد سیدالشهداء روستای آب شیرین باشت با بیان اینکه چند سال است که در این کانون فعالیت دارم، گفت: بیشتر فعالیت‌هایم در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه کلاس‌های احکام، خطاطی و نقاشی را نیز در کانون برگزار می‌کنم، عنوان کرد: هر سال نمایشگاه‌های مختلفی از دست ساخته های جوانان و نوجوانان در مسجد به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه یکصد و 21 کانون فرهنگی و هنری ثبت شده در شهرستان کهگیلویه داریم، تصریح کرد: همه این کانون‌ها فعال و در طول سال به اجرای برنامه‌های مختلف ملی و مذهبی و سایر برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی در مساجد می‌پردازند.

سید ایرج کاظمی جو با بیان اینکه در زمینه تجهیز کتابخانه و وسایل لازم کانون‌ها آنها را کمک می‌کنیم، گفت: برای کانون‌ها در زمینه اوقات فراغت کلاس‌های چندگانه فرهنگی و هنری در زمینه‌های خوشنویسی، طراحی، نقاشی، قرآن و نهج البلاغه برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال یکصد و سی میلیون تومان به کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان کمک کرده‌ایم، افزود: از این مقدار نزدیک به 80 میلیون تومان آن نقدی و 50 میلیون تومان برای خرید تجهیزات هزینه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحم د با بیان اینکه به بهانه 18 اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری امروز در مرکز شهرستان کهگیلویه برنامه تجلیل از فعالان کانون‌ها را برگزار کردیم، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری در کنار سایر ساختارها در مسجد رسالتش این است که استعدادهای فرهنگی و هنری را به خصوص در بخش جوانان و نوجوانان شناسایی کند.

رضا دهبانی پور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدارک دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در صدد است تا از طریق مسجد و رسانه‌ای که مسجد در اختیار دارد فعالیت‌های مذهبی را در سطح جامعه گسترش دهد.

وی با بیان اینکه امروز برنامه تجلیل از 48 نفر مدیر مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری برتر در شهرستان‌های گرمسیری در شهر دهدشت برگزار شد، عنوان کرد: روز 18 اسفند مشابه این برنامه در شهر یاسوج با شرکت کانون‌های برتر شهرستان های بویراحمد و دنا برگزار می‌شود.

دهبانی پور با بیان اینکه هر سال این برنامه به صورت متمرکز در مرکز استان برگزار می‌شد، افزود: امسال به دلیل اینکه رفت و آمد ساده‌تر و مشارکت‌ها بیشتر شود این برنامه را تدارک دیدیم که در دو نقطه از استان برگزار شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم این تجلیل‌ها انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر مسئولان کانون‌ها ایجاد کند، گفت: 580 کانون فرهنگی و هنری ثبت شده در استان داریم که در حال فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحم د بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای امکاناتی که کانون‌ها در اختیار دارند متفاوت است و ما در تلاشیم که کانون‌های نیمه فعال را فعال و کانون‌های فعال را فعال‌تر کنیم.

وی کانون‌های ثبت شده در سال 95 را تعداد 53 کانون عنوان کرد و افزود: با توجه به نظر مدیر شهرستان سالانه نزدیک به 700 میلیون تومان تجهیزات برای کانون‌ها خریداری می‌شود.

در این برنامه از 48 نفر از مسئولان کانون‌های فرهنگی و هنری تجلیل شد.