رئیس سازمان محیط زیست گفت: در بودجه 96 توجه ویژه‌ای به جهت‌گیری زیست محیطی شده و در این راستا 3 درصد مبلغ قراردهای نفتی به طرح‌های محیط زیست اختصاص می‌یابد.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار امروز در مراسم بهره‌برداری از پروژه مکانیسم توسعه پاک پتروشیمی شیراز اظهار داشت: مجلس با هماهنگی دولت 3 درصد از مبلغ همه قراردادهای نفت را به طرح‌های محیط زیست اختصاص داده و تعهدات زیست محیطی با این اعتبارات محقق می‌شود که با آن اقدام نیز تحول بزرگی در حوزه محیط زیست روی می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان ینکه دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به محیط زیست داشته و در کنار توجه به مسائل اقتصادی، مالی و پولی، مهار تورم و اشتغال و تلاش‌ برای بهبود روابط با دنیا، اقدامات خوبی در حوزه زیست محیطی انجام داده است، گفت: امروز دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه محیط زیست داریم.

ابتکار افزود: ‌از سال 92 تا سال 95 کاهش آلودگی هوای کلان شهرها را دنبال کرده‌ایم، بهبود سوخت و ارتقا کیفیت بنزین و گازوییل به یورو 4 از این اقدامات بوده است.

معاون رئیس جمهور با تصریح اینکه شیراز در پاکی هوا در سطح ملی دارای جایگاه نخست است، گفت: اصفهان در شتاب به سمت کاهش تعداد روزهای آلوده در کشور نخست بوده و در تهران هم امسال در مقایسه با سال گذشته 64 روز بیشتر هوای پاک را داشتیم.

ابتکار با تاکید براینکه اقتصاد سبز هم‌راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد، گفت: اقتصاد سبز تامین کننده رشد و توسعه کشور بدون از بین بردن محیط زیست است.

وی اقدام انجام شده در پتروشیمی مرودشت که باعث کاهش ورود حدود 450 هزارتن گازهای گلخانه‌ای به هوا می‌شود را در راستای توجه به اقتصاد سبز ارزیابی و اضافه کرد: در اقتصاد سبز رشد و ارزش افزوده و اشتغال داریم اما نه به قیمت آلودگی و تخریب محیط زیست، هزینه‌های زیست‌محیطی از ابتدا با طراحی سبز و طراحی فرآیندها با فناوری‌های نوین و با رویکرد ممیزی انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، پیش‌بینی و دیده شده است.

ابتکار با یادآوری اینکه اقدام انجام شده در پتروشیمی مرودشت، کاهش هزینه‌هایی است که قبلا به واسطه ورود آلاینده‌ها به محیط زیست تحمیل شده است، گفت: باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌هایی که طبیعت را با مخاطره مواجه می‌کند، هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی انجام شد، اما هنوز اقدامات بسیاری در حوزه پتروشیمی و نفت در کشور باقیمانده است، گفت: امروز ما در زمینه بین‌المللی همکاری‌های خوبی داریم و راه‌اندازی سی‌.دی‌.ام یکی از مکانیزم‌های موفق در اجرای پروتکل کیوتو و تغییر اقلیم محسوب می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در همراهی با جامعه جهانی توافق پاریس را پذیرفته‌ایم و باید در این راستان مطابق با آنچه تعهد داریم حرکت کنیم، گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم‌راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 86 مبنی بر کاهش 50 درصدی مصرف انرژی قرار دارد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شیراز بهترین رتبه در هوای کشور را تصریح کرد: حتی یک روز هوای ناسالم در شیراز نداریم و این شهر در رتبه یکم بهبود هوای سالم قرار دارد که باید در این راه مراقبت شود.

تجلیل از خانواده شهدای محیط‌بان، بازدید از سایت گوزن زرد شهرستان ارسنجان و حضور در همایش نی‌ریز در افق 1404 با تاکید بر احیاء تالاب بختگان به‌عنوان تاثیرگذارترین عامل اکوسیستم شرق استان فارس از برنامه‌های مهم سفر معصومه ابتکار به استان فارس است.