مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت:در ایام نوروز راهنمایان گردشگری در مراکز اطلاع رسانی مستقر در مبادی ورودی شهر حضور خواهند داشت و اطلاعات گردشگری به مسافران ارائه می کنند.

به گزارش مرور نیوز عیسی رضایی با اشاره به اینکه معرفی جاذبه‌های ناشناخته طبیعی و تاریخی قم به عنوان فعالیت ویژه در دستور کار میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار دارد، افزود: با توجه به اقبال و توجه عمومی به فضای مجازی، در راستای معرفی جاذبه‌های ناشناخته استان قم، از موارد مورد نظر، الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و استفاده از فضای مجازی است، به همین جهت چندین سایت طراحی شده که در آن‎ها اماکن تاریخی و طبیعی قم معرفی شده است.


وی ادامه داد: در بحث معرفی ظرفیت های طبیعی قم نیز با همکاری اداره کل محیط زیست استان، نقشه کامل جغرافیای طبیعی استان بهمراه یک کتابچه و بروشور در حال آماده سازی است که بزودی چاپ و در دسترس گردشگران قرار خواهد گرفت. همچنین بروشورهای معرفی آثار تاریخی و طبیعی استان تهیه شده است که در این ایام در اختیار زائرین و مسافران قرار می گیرد.


رضایی تصریح کرد: مسئله دیگر که لازم است در ایام نوروز مورد توجه قرار گیرد، نظارت بر قیمت و کیفیت خدمات در هتل ها و مراکز اقامتی است. در طول سال نظارت و بازرسی بر فعالیت مراکز اقامتی انجام می شود و البته در این ایام بازرسی ها تشدید می شود. کلیه هتل ها روزانه بازرسی می‌شوند، این بازرسی ها از 15 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت.


وی با بیان اینکه در ایام نوروز 11.5 درصد افزایش قیمت مصوب، در مراکز اقامتی قم اجرا نمی‌شود، گفت: در قم 110 هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر و حدود 170 خانه مسافر به عنوان مراکز اقامتی رسمی فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، شناسایی و پلمب 70 مرکز اقامتی غیر مجاز توسط اماکن در استان را مورد توجه ویژه قرار داد و تاکید کرد: در ایام نوروز نظارت ها تشدید و با متخلفین برخورد قانونی می شود.

معرفی جاذبه های ناشناخته و طبیعی قم/نظارت روزانه بر مراکز اقامتی در ایام نوروز

حضور خیل عظیم زائران و محبان حضرت معصومه(س) در ایام نوروز فرصتی است که آثار تاریخی فراوان و جاذبه های طبیعی بسیار قم معرفی و موجب رونق بخش های دیگر گردشگری استان در کنار گردشگری زیارتی و مذهبی شود. سالانه بیش از 20 میلیون زائر به این شهر وارد می شوند. از سوی دیگر قم از نظر جغرافیایی در چهار راه مواصلاتی کشور قرار گرفته که سالانه بیش از 100 میلیون تردد از آن صورت می گیرد.


440 امامزاده و 360 اثر تاریخی در کنار جاذبه های طبیعی نظیر دریاچه نمک از جادبه‌های تاریخی و طبیعی استان هستند که لازم است به خیل عظیم زائران که به برکت حضور حضرت کریمه اهل بیت(ع)، به قم سفر می کنند، معرفی و از این ظرفیت در جهت ارتقای صنعت گردشگری و توریسم تاریخی و طبیعی قم در کنار گردشگری زیارتی و مذهبی استفاد شود.