رییس اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار عید در استان، گفت: مردم استان امسال می‌توانند گزارش تخلفات بازار را علاوه بر روش‌های قبلی، برای اولین بار در کشور به صورت الکترونیکی ثبت و پیگیری کنند.

به گزارش مرور نیوز، «محمدمهدی باغستانی» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار در آستانه ایام عید نوروز از اول اسفندماه، تصریح کرد: در این طرح که تا 31 فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت، 10 تیم دو نفره بر بازار خرده‌فروشی آجیل و خشکبار، شیرینی، برنج و شکر و گوشت و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان در شب عید نظارت خواهند داشت.

وی همچنین از آغاز گشت‌های مشترک نوروزی از امروز با همکاری دستگاه‌های نظارتی بر بازار خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند مراتب شکایت یا گزارش تخلفات اصناف را از طریق شماره تلفن 124 یا 36291719 به اتاق اصناف استان گزارش دهند تا مراتب مورد رسیدگی قرار گیرد.

باغستانی از راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی شکایات و تخلفات بازار در استان برای اولین بار در کشر خبر داد و گفت: این سامانه به آدرس www.asnafyazd.ir به طور رسمی از شنبه 21 اسفندماه جاری در استان راه‌اندازی خواهد شد و شهروندان در ایام عید امسال می‌توانند تخلفات را به صورت الکترونیکی ثبت و پیگیری کنند.

وی با اشاره به تامین میوه شب عید به همت سازمان‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در استان، اظهار کرد: توزیع پرتقال و سیب برای ایام عید از چند روز آینده از طریق واحدهای دارای پروانه کسب تعیین شده در سطح استان آغاز خواهد شد.

باغستانی در مورد قیمت برخی کالاهای ویژه شب عید مانند آجیل و شیرینی اعلام کرد: امسال افزایش قیمت در مورد شیرینی و آجیل نخواهیم داشت.

«حسن ضیایی» نایب رییس اول اتاق نیز در مورد کیفیت میوه‌های بازرگانی شب عید اظهار کرد: در سال گذشته این میوه‌ها از شمال کشور تامین شد که کیفیت مناسبی نداشت لذا امسال از جنوب کشور تامین و سعی شده که میوه‌های مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد هر چند که قطعاً پرتقال توزیع شده با قیمت بازرگانی قابل قیاس با پرتقال کیلیویی 10 هزار تومان نیست.

وی در مورد رکود و گرانی در بازار اظهار کرد: قطعاً بازار با رکود مواجه است و می‌توان این رکود را با پوست و استخوان خود درک کرد ولی باید در نظر گرفت که مقابله با گرانی موضوعی مجزا و جدای از مبارزه با گرانفروشی است و اتاق اصناف تنها وظیفه دارد با گرانفروشی در بازار برخورد کند و موضوع گرانی یک موضوع کلان کشوری است.

«علیرضا حسنی» نائب رییس دوم اتاق اصناف مرکز استان هم به موضوع شب‌بازارها اشاره و عنوان کرد: تا چندی پیش شاهد برگزاری روز بازارها و شب‌بازارهایی در مناطق مختلف شهر بودیم که هم منظر و سیمای شهر را زشت کرده بود و هم نظارت کافی بر آنها ممکن نبود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم‌اکنون این بازارها در دو پایانه امام علی و سه راه شحنه ساماندهی شده‌اند و از ساعت 21:30 شب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و ضمن انسجام خوبی که در این زمینه شکل گرفته، نظارت مناسبی نیز بر قیمت‌ها انجام می‌شود.

حسنی ادعا کرد: هر گونه فروش خارج از این دو محدوده تعیین شده غیرقانی است و با دست‌فروشان و وانت‌بارها در دیگر مناطق شهر برخورد می‌شود.

«حمیدرضا قمی» عضو هیات رییسه اتاق نیز با اشاره به در حال تغییر بودن شیوه توزیع کالا در کشورمان، عنوان کرد: الان بازارهای مجازی جای خود را به مغازه‌های کوچک دیروز داده‌اند لذا اتاق اصناف استان نیز در مسیر فناوری‌های نوین در حال رواج که رقابت سالم و فشرده‌تری را رقم می‌زند نتلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: معتقد هستیم که باید در بازار هم اجناس و برندهای ارزان و هم گران برای تمام سلایق وجود داشته باشد و مردم برای انتخاب قیمت‌های ناسب قدرت تشخیص داشته باشند.

وی بیان می‌کند: نباید انحصار در بازار تقویت شود چرا که انحصاری شدن بازار به شدت برای شهر خطرناک است لذا سیاست اتاق اصناف استان، ایجاد فضای رقابتی سالم برای بهره‌مندی تمام سطوح جامعه است.

قمی در مورد نمایشگاه بهاره امسال که روز گذشته در شهر یزد پایان یافت نیز گفت: نمایشگاه‌ها تقریباً در دنیا منسوخ شده‌ و بیشتر به صورت جشنواره‌های فروش برگزار می‌شود که امسال نیز در برخی صنوف شروع شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حالی نمایشگاه‌ها کارکرد خود را از دست داده‌اند که تقاضا در مورد آنها همچنان در بین یزدی‌ها وجود دارد ولی باید در زمینه جشنواره‌های فروش بیشتر فرهنگ‌سازی کرد.

قمی همچنین خاطرنشان کرد: باید مردم در کنار به اهتمام قیمت در هنگام خرید به کیفیت کالا نیز توجه بیشتری داشتند و کیفیت کالا نیز برایشان مهم شود.

«محمدحسن مسلم یزدی» دیگر عضو هیات رییسه اتاق هم گفت: امسال نمایشگاه بهاره خوبی نسبت به سال گذشته در یزد برگزار شد و سعی شده تا بر حسب تجربیات گذشته، اجناسی با قیمت‌های مناسب‌تری برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شود.

وی فروش در بخش آجیل و خشکبار و کیف و کفش در این نمایشگاه را مناسب خواند و گفت: متاسفانه در بازار تا 40 درصد تفاوت قیمت مشاهده می‌شود که می‌تواند دلایل متعددی نیز داشته باشد ولی خریداران باید دقت کنند تا اجناسی متناسب با قمیتی که پرداخت می‌کنند، دریافت کنند.