مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از صدور 4 پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی در استان برای نخستین‌بار در سالجاری خبر داد.

به گزارش مرور نیوز علی مالمیر، در تشریح علمکرد سازمان خود برای نوروز اظهار کرد: کلیه اقدامات انجام شده در 2 زمینه است؛ نخست مربوط به آئین‌نامه ستاد اجرایی سفر و طبق تجارب سال‌های گذشته است که 10 کمیته ذیل آن فعالیت می‌کنند و دوم آماده‌سازی راه‌ها، مدیریت بحران، زیباسازی شهرها، ارزاق عمومی و این قبیل اقدامات است که در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده تا در زمینه ارائه خدمات مطلوب در زمینه‌های مختلف به گردشگران مشکلی نداشته باشیم.

وی نوروز را بزرگ‌ترین میراث فرهنگی ناملموس خواند و تصریح کرد: با توجه به ثبت جهانی نوروز و محوریت ایران در آن می‌تواند در جذب گردشگر مطرح و موثر باشد چرا که نوروز مملو از رویدادهاست.

مالمیر با اشاره به عزم میراث فرهنگی بر برگزاری نوروزی متفاوت گفت: در برگزاری نوروز متفاوت تأکید بر روی آداب و سنن و میراث ناملموسی همچون سمنوپزی، قاشق‌زنی، شاهنامه‌خوانی و ... است که در سال‌های اخیر کمرنگ شده است.

وی از برگزاری 176 برنامه جُنگ شادی و 14 نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در سطح استان برای نوروز 96 خبر داد و عنوان کرد: در راستای جذب گردشگر به استان اقدامات زیربنایی و مختلف زیادی چون هتلینگ انجام شده و دولت یازدهم انقلابی بزرگ در هتل‌سازی کشور انجام داده است به گونه‌ای که در استان همدان 10 هتل در حال ساخت بوده که پیشرفت فیزیکی خوبی هم داشته و میزان تخت استان 2.5 برابر خواهد شد.

مالمیر در ادامه اظهار کرد: با اتصال راه‌آهن به همدان تحول شگرفی در اقتصاد استان رخ خواهد داد که بی‌شک برای گردشگری نیز ثمرات زیادی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های گردشگری در استان بالاست و همدان در فهرست 5 استان اول در زمینه گردشگری قرار داشته و شتاب خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی در زمینه اقدامات انجام شده برای معرفی همدان به منظور تبدیل شدن به مقصد گردشگری گفت: ثبت جهانی لالجین به عنوان نوزدهمین شهر جهانی سفال، حضور در رسانه‌های ملی و استانی به ویژه برنامه خندوانه، میزبانی از راهنمایان گردشگران جهانی و حضور در نمایشگاه سراسری از جمله این اقدامات بوده است.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین‌بار 4 پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی در استان صادر شده چرا که استان همدان در زمینه بوم‌گردی مستعد است.

مالمیر بار دیگر با اشاره به ظرفیت فراوان استان برای جذب گردشگر گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که تولید ناخالص داخلی استان از طریق گردشگری تأمین شود.