فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این‌که در خوزستان حداقل در 7 سال اخیر هیچگاه مساله‌ای که نسبت به آن تهدید امنیتی وجود داشته باشد، نداشته‌ایم؛ گفت:‌ با تعامل و هماهنگی بسیار خوبی که میان مجموعه امنیتی و انتظامی استان وجود دارد، اشرافیت بر استان در حد اعلا است.

به گزارش مرور نیوز، سردار محمدرضا اسحاقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (22 اسفندماه) با موضوع تمهیدات شب چهارشنبه آخر سال، راهیان نور و تعطیلات نوروزی در مجتمع فرماندهی انتظامی استان خوزستان برگزار شد، با اشاره به توقیف خودروهای متخلف در ایام نوروز تا پایان تعطیلات اظهار کرد:‌ طرح‌های ویژه انتظامی برای ایام نوروز آماده شده و در این ایام به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: شب چهارشنبه آخر سال با برگزاری مسابقه میان تیم‌های استقلال خوزستان و تیم لخویا قطر همزمان است. این موضوع هر چند از یک جهات مثبت است اما ممکن است که ازدحام جمعیت، هیجانات افراد را مضاعف کند که البته در این زمینه تمهیداتی نیز اندیشیده است.

‌اسحاقی افزود: به تماشاگران این بازی و همچنین افرادی که در چهارشنبه‌سوری شرکت می‌کنند، توصیه می‌شود که مراعات حال شهروندان را کنند؛ البته پلیس نیز به وظایف ذاتی خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به انتخاب شعار سالانه نیروی انتظامی در نوروز تصریح کرد: ‌" آرامش بهاری، با قانونمندی و نظم اجتماعی" شعار نوروز 96 نیروی انتظامی استان است. امید است که بتوانیم این شعار را عملیاتی کنیم و تمام آحاد و اقشار مختلف مردم باید در فضاسازی جهت تحقق این شعار ایفاگر نقش خود باشند.

اسحاقی با اشاره به افزایش حجم مسافرت‌ها و سفرهای درون شهری و برون شهری به دنبال حضور کاروان‌های راهیان نور در استان خوزستان عنوان کرد: ‌رعایت مقررات رانندگی می‌تواند تبعات منفی این افزایش حجم سفر را به حداقل برساند و در صورتی که تمام رانندگان، مقررات را رعایت کنند این تبعات حتی به صفر خواهد رسید.

وی از تشدید گشت‌های آشکار و پنهان نیروی انتظامی در شب‌های خرید نوروز به ویژه در بافت‌های مرکزی و بازارهای عمده‌فروشی سطح استان خوزستان خبر داد و بیان کرد: بخشی از این گشت‌ها هم اکنون انجام می‌شود و تداوم نیز خواهد داشت. همچنین گشت‌های نیروی انتظامی در ایام نوروز و روز طبیعت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت:‌ در 184 نقطه در استان خوزستان به ویژه در مبادی ورودی شهرها و تفرجگاه‌ها و مراکز سیاحتی و زیارتی و گردشگری خوزستان استقرار کانکس یا چادر به عنوان پایگاه موقت نوروزی پیش‌بینی شده تا همکاران ما حضور مضاعفی در این ایام جهت خدمات‌رسانی به مهمانان داشته باشند.

اسحاقی اظهار کرد:‌ در ایام نوروز تشدید برخورد با تخلفات رانندگی در معابر شهری و محورهای بین شهری به ویژه در رابطه با رفتارهای پرخطر و خطرآفرین که مهم‌ترین این رفتارها تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز هستند، اعمال خواهد شد. علت اصلی 30 درصد از تصادفات جاده‌ای منجر به جرح یا فوت ناشی از سبقت غیرمجاز یا تخطی از سرعت مطمئنه است و اگر تمام آحاد جامعه به ویژه سرنشینان خودروها به صورت یکدل و یکصدا راننده‌ها را از بی‌انضباطی در رانندگی اجتناب دهند، مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه روز گذشته به علت تخطی از سرعت مطمئنه توسط راننده پژوه 405، این خودرو در محور هندیجان ماهشهر با یک کامیون برخورد کرد و متاسفانه 6 سرنشین خودروی پژو 405 که دو مرد دو زن یک کودک 3 ساله و یک نوزاد 6 ماهه بودند، جان باختند. این‌گونه، یک بی‌دقتی منجر به مرگ تمام اعضای یک خانواده می‌شود.

فرمانده انتظامی خوزستان با تاکید بر لزوم راه‌اندازی کمپین و بسیج گروه‌های خبری و رسانه‌ها برای اشاعه فرهنگ رعایت مقررات رانندگی تصریح کرد:‌ حتی اگر یک نفر هم کمتر در حوادث جاده‌ای کشته شود، به معنای این است که یک خانواده کمتر داغدار می‌شود.

اسحاقی با بیان این‌که تمهیدات لازم برای ورود مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور دیده شده است، عنوان کرد: ‌از 20 اسفندماه به بعد کاروان‌های راهیان نور دانشجویی و با نزدیک شدن به عید نوروز کاروان‌های راهیان نور سایر اقشار در خوزستان حضور می‌یابند. بی‌تردید جریان فرهنگی راهیان نور یکی از پرمخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین موضوعات در فرهنگ عمومی کشور است.

وی با اشاره به بیانات هفته اخیر مقام معظم رهبری در جمع دست‌اندرکاران راهیان نور گفت: ‌رهبر معظم انقلاب در این دیدار به این نکته اشاره کردند که راهیان نور یک نوع فناوری برای کار فرهنگی است. این موضوع بسیار مهم است و موضوع مهم‌تر این است که مردم ولایتمدار خوزستان بستر اصلی این تحول فرهنگی و اثرگذاری را در جامعه فراهم کنند.

فرمانده انتظامی خوزستان در رابطه با وضعیت وقوع جرائم مختلف در استان در سال جاری اظهار کرد:‌ با وجود شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی و همچنین مشکلات زیست محیطی و تبعات ناشی از این موضوع که امسال در استان شاهد بودیم؛ رشد وقوع جرائم در استان خوزستان کنترل و مهار شد که این موضوع یک موفقیت محسوب می‌شود. در برخی شاخص‌های وقوع جرم حتی موفق به کاهش رقم این شاخص شدیم، برای مثال در حوزه سرقت حدود 3 درصد کاهش وقوع جرم را شاهد بودیم.

اسحاقی ادامه داد: در سایر شاخص‌ها عمدتا توقف در رشد وقوع جرم داشتیم، به عبارتی این شاخص‌ها پیشرفتی نداشتند. در رابطه با کشف جرائم نیز امسال افزایش کشف جرائم را داشتیم که این موضوع طبیعتا ناشی از افزایش فعالیت نیروها و مجموعه‌های مربوطه و کیفیت‌بخشی به حوزه کشف جرائم و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه است. البته در حوزه احساس امنیت این ارقام و اعداد گرچه موثر است اما خیلی نمی‌تواند کارساز باشد. احساس امنیت موضوعی است که به توقعات جامعه از دست‌اندرکاران و متولیان جامعه باز می‌گردد و این توقعات بحق و طبیعی هستند.

وی عنوان کرد:‌ بخشی از کار کاهش وقوع، به حوزه ما بخش دیگر به حوزه‌های دیگر باز می‌گردد تا بستر وقوع جرم را در جامعه نداشته باشیم. توقف رشد وقوع جرائم به معنای عدم ارتکاب جرم در خوزستان نیست و تمام تلاش نیروی انتظامی این است که روند رشد وقوع جرائم را متوقف کند.

فرمانده انتظامی خوزستان در خصوص آخرین وضعیت تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان بیان کرد:‌ تاکنون گزارشی مبنی بر تغییر وضعیت تردد این خودروها دریافت نکرده‌ایم و این وضعیت تغییری نداشته است. تمام خودروهایی که در منطقه آزاد پلاک‌گذاری می‌شوند باید در همان منطقه احراز هویت مالکان آنها نیز صورت بگیرد.

اسحاقی در پاسخ به انتقادات نسبت به مصوبه اخیر شورای تامین استان در رابطه با عدم مصاحبه مسئولان با رسانه‌ها در خصوص روستای "پتک جلالی" باغملک در پی درگیری‌های طایفه‌ای در این منطقه تصریح کرد: ‌در شورای تامین استان خوزستان مصوب شد جهت جلوگیری از سرگردان شدن رسانه‌ها و عدم تناقض در برداشت‌ها، تنها استاندار و معاون امنیتی و انتظامی استانداری در رابطه با وضعیت این روستا مصاحبه کنند و در خصوص این موضوع اصلا چیزی به اسم بایکوت رسانه‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سابقه درگیری روستای "پتک جلالی" باغملک به 22 ماه پیش باز می‌گردد، افزود: با توجه به اینکه در این 6 روستا مردم هم زندگی می‌کردند که ارتباطی با طایفه‌های درگیری‌ها این روستا نداشتند تصمیماتی در رابطه با این روستا در شورای تامین اخذ شده است و در روزهای اخیر مشکل جدیدی در این منطقه ایجاد نشد.

فرمانده انتظامی خوزستان در خصوص وضعیت معتادان متجاهر در استان عنوان کرد: ‌نمی‌گوییم که در خوزستان معتاد متجاهر وجود ندارد اما تعداد این معتادان در استان کمتر است و علت کمتر بودن معتادان متجاهر خوزستان نیز این است که در خوزستان خانواده دارای مفهوم خاص خود است و پیوستگی اجتماعی در استان به شدت بالا است.

اسحاقی در رابطه با نحوه برخورد نیروی انتظامی با افرادی که در جریان چهارشنبه‌سوری دستگیر می‌شوند، بیان کرد: ‌نیروی انتظامی در سال‌های گذشته نیز با افرادی که در آیین چهارشنبه‌سوری با خانواده یا درب منازل خود شادی متعارفی داشتند، برخوردی نداشت. عمده دستگیری‌ها نیروی انتظامی در سال‌های گذشته به افرادی مربوط می‌شد که مخل نظم و آسایش مردم در این روز می‌شدند و از این شرایط سوءاستفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام افرادی که در جریان آیین چهارشنبه‌سوری دارای سابقه هستند را تحت کنترل داریم. بیشتر افرادی که در این آیین‌ها به علت سوءاستفاده و اخلال در آسایش مردم دستگیر می‌شوند، قبلا نیز سابقه دستگیری دارند و بیش از 90 درصد افرادی که درجریان این آیین دستگیر می‌شوند، چنین افرادی هستند.

فرمانده انتظامی خوزستان از اعمال طرح‌های ترافیکی در آخرین شب چهارشنبه سال به ویژه برای منطقه زیتون، ساحلی غربی تا چهارراه پهلوان در اهواز خبر داد و اظهار کرد: ‌در رابطه با مسائل اجتماعی هنر این است که این گذر مسائل را در حد همان مسائل اجتماعی نگه داریم. هنر این نیست که هر مسئله ای که کاملا اجتماعی است را به مسئله امنیتی یا انتظامی تبدیل کنیم و در شورای تامین نیز همه چنین نظری دارند. در روز چهارشنبه‌سوری نیز ‌حتما با هنجارشکنان و مخلان آسایش مردم برخورد خواهد شد. ‌در حدود 2 یا 3 روز گذشته نیز بیش از 17 هزار قطعه مواد متحرقه کشف و ضبط شد.

اسحاقی با بیان این‌که در خوزستان حداقل در 7 سال اخیر هیچگاه مساله‌ای که نسبت به آن تهدید امنیتی وجود داشته باشد، نداشته‌ایم؛ گفت:‌ در خوزستان مساله‌ای که واقعا در مفهوم مساله امنیتی باشد را حداقل در سال‌های اخیر نداشتیم. خوشبختانه با تعامل و هماهنگی بسیار خوبی که میان مجموعه امنیتی و انتظامی استان وجود دارد، اشرافیت بر استان در حد اعلا است.

وی بیان کرد: در ارتباط با پارکبان‌ها نیز اخیرا در شورای ترافیک استان 11 منطقه در اهواز برای فعالیت پارکبان‌ها در قالب طرح پارکبان مکانیزه تصویب شده که شهرداری متولی اجرای این طرح است.

فرمانده انتظامی خوزستان در رابطه با پارکبان محله تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه بیش از 65 درصد سرقت‌ها در حوزه سرقت‌های خرد قرار دارند، در نقاطی از شهر که حجم زیاد ارباب رجوع و مراجعات مردم وجود دارد، استقرار پارکبان محله موجب شده که حجم سرقت‌های خرد کاهش زیادی پیدا کنند.

اسحاقی در خصوص بازداشت جمعی از مدیران شهرداری در روزهای اخیر تصریح کرد:‌ تحقیقات از تخلفات صورت گرفته در شهرداری و متهمین ادامه دارد. افرادی که در حق مردم اجحاف کردند، حتما به مجازات خواهند رسید. امید است که پرونده این تخلفات به مرحله‌ای برسد که قاضی پرونده بتواند با رسانه‌ها مصاحبه کند. مساله استعفای برخی مسئولان شهرداری تفاوتی در قضیه ایجاد نمی‌کند یعنی اگر فردی مرتکب جرمی شده و از سمت خود استعفا دهد این موضوع در برخورد قانون با این فرد تاثیری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ‌از روز 15 فروردین بعد وارد موضوع تامین امنیت انتخابات خواهیم شد. تامین امنیت انتخابات بر عهده نیروی انتظامی و با همکاری بسیج قرار دارد.

فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در خصوص راه‌اندازی کلانتری و پاسگاه در مناطق فاقد کلانتری و پاسگاه در سطح استان خوزستان عنوان کرد: ‌در قالب دو برنامه، گسترش کلانتری و پاسگاه‌ها را در نقاط مختلف استان دنبال می‌کنیم. در طرح توسعه پایدار و در برنامه ششم این موضوع دیده شده است. متاسفانه تاکنون اعتبار این طرح را تخصیص نداده‌اند.