بخشی از مسیر دیواردفاعی گرگان در شهرستان کلاله به مناسب پاکسازی همزمان محوطه‌های میراث جهانی با همکاری انجمن و دوستداران میراث فرهنگی پاکسازی شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ، آئین پاکسازی بخشی از مسیر دیوار گرگان و کارگاه کاوش باستان‌شناسی قره دیب بخش پیشکمر شهرستان کلاله همزمان با دیگر پایگاه‌های میراث جهانی کشور با همکاری شورای اسلامی روستای کسر، دوستداران میراث فرهنگی و طبعیت برگزار شد.

حمید عمرانی رکاوندی مدیر پایگاه دیوار دفاعی گرگان هدف از این امر را ارزش نهادن به آثار ملی میراث فرهنگی دانست و اظهار کرد: این اقدام با هدف جذب مشارکت مردمی در امور مربوط به پایگاه‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازم در ترغیب جامعه محلی، انجمن‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و بخش خصوصی در تعاملات مربوط به حفاظت و نگه‌داری از آثار ارزشمند جهانی و ملی انجام می‌شود.

عمرانی یادآور شد: دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول 6 هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است و این دیوار عظیم تاریخی که 200 کیلومتر طول دارد در 29 تیرماه سال 1378 به شماره 2345 ‪ به ثبت ملی رسیده ‌است.

مدیر پایگاه دیوار دفاعی گرگان گفت: تلاش می‌شود تا با این اقدام به همگان به‌ویژه گردشگران نوروزی یادآور شویم که ریختن زباله در محوطه‌های تاریخی نه تنها موجب زشت شدن چهره این گنجینه تاریخی می‌شود بلکه موجبات آلودگی آب و خاک و هوا را فراهم می‌سازد که در ادامه نیز آسیب به محوطه و بافت تاریخی این محدوده را به‌دنبال دارد.